Det svenska fintechbolaget Fidesmo lanserar sin tjänst, där du till exempel kan betala med din klocka, i hela Europa genom ett samarbete med brittiska Curve.

ANNONS

Fidesmo Pay gör att man kan betala med att ”blippa” med ett chip som exempelvis finns i ditt klockarmband, ring, armband eller egentligen vad som helst som är kopplad till tjänsten.

Bolaget använder sig av av teknik för närfältskommunikation (NFC, Near Field Communication) som möjliggör blipp-betalningarna.

Lanseras i Europa i samarbete med Curve

Nu ska tjänsten lanseras i hela Europa, i ett samarbete med brittiska Curve. Fidesmo Pay finns sedan tidigare tillgänglig på den svenska marknaden Swedbank, SEB och Nordea.

Att ansluta sin ring eller klocka till Fidesmo Pay är kostnadsfritt för privatpersoner och tillgängligt via en rad olika wearables-aktörer. Bolaget rapporterar ett kraftigt ökande användarantal och en tillväxt på 100 procent i år.

”Betalningsmöjligheterna med Fidesmo Pay är oändliga, men bankerna måste våga hänga med i utvecklingen. Därför känns det extra kul att göra detta tillsammans med Curve som både är en nytänkande och etablerad spelare på marknaden”, säger Mattias Eld, vd och grundare av Fidesmo.

Fidesmo: Vi har nått ”tipping point”

I ett inlägg på bolagets sajt från maj 2022 skriver grundarna att bolaget nått en ”tipping point” med antalet tjänster kopplade till plattformen, med världens största betalleverantörer inom Visa och Mastercard, stor- och nischbanker i hela Europa och samarbeten med många enhetstillverkare.

”Det här är bara början för Fidesmo Pay. Användarna vill ha en så sömlös shoppingupplevelse som möjligt och tekniken är redan färdigutvecklad. Fidesmo Pay gör det möjligt att betala med vilken accessoar som helst till en avsevärt bättre användarupplevelse än konkurrenternas. Intresset är enormt”, säger Mattias Eld i pressmeddelandet.

ANNONS
ANNONS

Fidesmo har bland annat H&M:s styrelseordförande Karl-Johan Persson som investerare.

Antalet aktiva Fidesmo-enheter har växt mer 260 procent hittills i år och man räknar med en ökning på minst 200 procent nästa år, enligt egna uppgifter från bolaget.

Läs även: Klarna köper Pricerunner – jackpot för Karl-Johan Persson [Dagens PS]