I ett brev till Konsumentverket erkänner Qliro att de brutit mot lagen med sin lånereklam som skickats ut till e-handelskunder.

ANNONS

Svenska Dagbladet har tagit del av ett brev där Qliro erkänner att bolagets lånereklam varit ett lagbrott. Brevet har skickats till Konsumentverket och har undertecknats av Qliros vd Carolina Brandtman och chefsjurist Lina Agrell.

”Qliro vill inledningsvis anföra att bolaget delar KV:s uppfattning att mängden e-postutskick innehållande marknadsföring av krediter som Qliros kund har fått inte ligger inom ramen för måttfullhetskravet”, står det i brevet, skriver SvD.

Konsumentverket inledde en granskning efter att SvD granskat bolagets marknadsföring av blancolån till e-handelskunder, där tidningen bland annat testköpte en mascara från Bianca Ingrossos märke Caia Cosmetics och fick 18 reklamerbjudanden om lån.

Resultatet blev hård kritik mot Qliro från Konsumentverket som kallat reklamen ”ett typexempel på en påträngande kreditmarknadsföring” och varnat för att den kan ”locka konsumenter till ett oöverlagt beslut”.

I brevet medger Qliro överträdelser, och lovar att all marknadsföring av privatlån via e-post är nu permanent skrotad – ett besked som fick bolagets aktie att sjunka 6,5 procent. Det kan också bli fler åtgärder från företaget:

ANNONS
ANNONS

”Därutöver ser Qliro över innehållet i all marknadsföring i bolagets övriga kanaler”, skriver Qliro i brevet till Konsumentverket.

Läs även: Hållbarhetsreklam får rejäl uppsträckning [Dagens PS]