Dagens PS

Hållbarhetsreklam får rejäl uppsträckning

marknadföring hållbarhet luddig vilseledande
Konsumentverket gör tummen ner för hållbarhetsreklamen. Gör om, gör rätt, kräver myndigheten. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 11 apr. 2021Publicerad: 11 apr. 2021

Konsumenterna riskerar att vilseledas när företag trummar ut luddiga budskap som “klimatneutral” och “klimatkompenserad” i sin marknadsföring.

ANNONS
ANNONS

Begreppen är otydliga och oprecisa och riskerar att vilseleda konsumenter, slår Konsumentverket fast, skriver Aktuell Hållbarhet.

Myndigheten konstaterar att ord som klimatneutral och klimatkompenserad används flitigt i företagens reklam, men begreppen är intetsägande och behöver förtydligas med produkternas miljöfördelar och dess begränsningar.

Konsumentverket vill genom domstolspraxis att regelverket på området stramas upp.

“Det är inte bra om resultatet blir att färre företag vågar prata om sitt klimatarbete, för att nå klimatmålen behöver vi fler företag som både gör och pratar mer om klimatfrågorna. Därför önskar jag att Konsumentverket framöver gör det lättare för företag att göra rätt och visar exempel på rätt sätt att kommunicera”, säger Kaj Török, hållbarhetschef på Max Burgers, till Aktuell Hållbarhet, där han dock välkomnar kravet på att hållbarhetsbegreppen blir tydligare.

Läs även: Inga fonder klarar hållbarhetskriterier »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS