Startup-bolaget Volta Trucks börjar serieproducera sin första modell ellastbilar i februari. Bolaget har 6000 förbeställningar på sin lastbil och har hunnit samla ihop ett startkapital på 3,9 miljarder kronor. Nu siktar ägarna på börsen.

ANNONS

Det var i februari förra året som Volta zero, Volta Trucks första eldrivna lastbil, fick testköra på gatorna i Stockholm, enligt Svenska Dagbladet. Bara ett år senare ska nu serieproduktionen börja.

Det har inte varit en självklarhet att det lilla svensk-brittiska bolaget ska överleva konkurrensen.

Scania och Volvo lastvagnar är etablerade jättar som också satsar på elektrifieringen. Men orderböckerna är fyllda med motsvarande 1,4 miljarder kronor i dagsläget och bolaget är optimistiskt. Det skriver Ny Teknik.

Lastbil går 15-20 mil per gång

16 ton väger den modell som ny kommer att byggas. Volta Trucks har också en lite större lastbil på gång som väger 18 ton. Senare kommer två lättare modeller. Räckvidden är 150-200 kilometer vid en lastvikt på 8,2 ton, beroende på batteristorlek.

Så mycket egen utveckling handlar det inte om. Tillverkningen sköter bolaget Steyr automotive, vars lastbilsfabrik från början har byggts av MAN – ett bolag associerat till Volkswagen.

Batterierna beställer man in från LG med finjusteringar för att passa i just den här lastbilen. Men det bidrar till snabbheten. Just nu förproducerar Volta Trucks 43 fordon i Österrike, därefter startar man egen produktion, skriver Ny Teknik.

ANNONS
ANNONS

När man är i gång kommer bolaget att börsnoteras.

Läs också:

Volta Trucks ellastbilar rullar snart i Paris [Dagens PS]