Dagens PS

Microlino: Smidig utmanare i citydjungeln

Microlino
Nu ska Microlino erövra stadskärnorna. (Foto: Micro Mobility)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 29 dec. 2023Publicerad: 30 dec. 2023

Med gener tillbaka till andra världskriget, släpps nu underbart söta Microlino ut på gatorna som ett modernt, stadsanpassat microfordon.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kära elscooter-hatare. Jag skrev detta direkt till dig. Tar på mig rollen som din tillfälliga terapeut, för jag har nämligen information att delge som kommer intressera dig.

Jag berättar detta i förtroende och hoppas du kan ta emot informationen på ett tryggt och sansat sätt.

Microlino
Det som började med en elscooter har idag vuxit till ett stort och välmående familjeföretag med far Win Outboter vid rodret tillsamman med sönerna Oliver och Merlin. (Foto: Micro Mobility)

Det är Micro Mobilitys fel alltihopa.

Det var detta Schweiziska bolag som 1999 lanserade den elektriska sparkscootern och därigenom lade grunden till allt det du hatar så mycket.

Det är dem du ska vända dig till och ösa ur ditt hjärtas innersta upprörda källor.

Ett nytt stadsfordon

Och vet du vad? Nu håller de på att göra om det hela.

ANNONS

Men denna gång är det inte trottoarerna de siktar på att “förgifta”. Nu är det vägbanorna som de hoppas fylla med nästa lilla smidiga stadsfordon.

Det är svårt att inte bli charmad av Microlino – även utan detta trevliga sällskap. (Foto: Micro Mobility)

Förstår att du redan nu blir upprörd, men låt mig ändå få berätta lite om Microlino, som deras senaste fordon heter.

ANNONS

Senaste nytt

Historiskt avstamp

Jag tar avstamp redan 1945.

Tyskland var ett brutet land efter att ha bombats sönder i småbitar av de allierade. Fabriker som försett Wehrmacht med material, hade nogsamt malts ned till tegelhögar och det rådde i stort sett brist på allt. Verkligen allt.

Det blev en lång väg tillbaka mot en verklighet som inte dominerades av ruiner och lemlästade individer. Alla gjorde vad de kunde utifrån de förutsättningar som gavs. Även så biltillverkarna.

Under andra världskriget var det full produktion av flygplansmotorer i BMW:s fabriker. (Foto: BMW)
ANNONS

Den anrika flygmotortilverkaren, motorcykelbyggaren och biltillverkaren BMW, stod också sönderbombat.

De fabriker som råkade hamna i det som blev den Sovjetiska zonen av Tyskland, startades om under den nya namnet EMW, Eisenach Motoren Werke, och återupptog produktionen av 1930-talets BMW-modeller.

Krigsproduktion

Varumärket BMW, som under kriget byggt flygmotorer så mycket de orkat, fick först statligt förbud att bygga fordon, men kunde från 1948 börja återuppta produktionen av motorcyklar.

Men det var bilarna som hägrade. Men med en en privatmarknad som fortfarande till stora delar gick på knäna, blev det en microbil som blev företagets väg tillbaka.

Även förlagan BMW Isetta, salufördes som ett litet charmtroll. (Foto: BMW)

Tillsammans med italienska Iso skapade BMW microbilen BMW Isetta 1953, som blev en storsäljare och såldes under cirka 10 år i hela 136 367 exemplar.

Och det är denna lilla microbil som nu Micro Mobility tagit tag i.

ANNONS

I alla fall formmässigt så är det BMW Isetta som fått stå modell för den elektrifierade och designuppdaterade variant som nu ska fylla storstädernas kärnor på samma sätt som elscootrarna redan gjort.

Byggd för två

Till skillnad från scootern är Microlino anpassad för två. Kliver in gör du det fortfarande genom fronten som öppnas helt på vid gavel.

Varsågod och kliv in i Microlinos underbara värld. (Foto: Micro Mobility)

Med en 11 kW-maskin klarar Microlino att komma upp i hela 90 km/h, har en räckvidd på 23 mil och laddas enkelt direkt från vägguttaget på bara en timme.

Så – nu vet du lite mer om den bil som du förmodligen kommer få slåss med i städerna i framtiden. I alla fall om Micro Mobility åter får som de vill.

Det är inte så mycket till instrumentpanel. Men det är å andra sidan inte så mycket som behövs. (Foto: Micro Mobility)

Läs mer:

ANNONS

Om Microlino här

Mest misslyckade elbilarna (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS