Dagens PS

LKAB satsar 400 miljoner på sällsynta jordartsmetaller

Jan Moström
Jan Moström, vd och koncernchef på LKAB vill producera sällsynta jordartsmetaller i ett svenskt-norskt samarbete. (Foto Christine Olsson / TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 09 nov. 2022Publicerad: 09 nov. 2022

LKAB utökar sin verksamhet och investerar 400 miljoner i norska bolaget Reetec. Det tillkännagav bolaget i går i ett pressmeddelande. Tanken är att raffinera sällsynta jordartsmetaller. Men konkurrensen från Kina är hård.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sällsynta jordartsmetaller är metaller med magnetiska egenskaper. De är i dagsläget nödvändiga för att driva bland annat moderna elmotorer och vindkraftverk, vilket gör att produktionen kommer att behöva öka enormt de närmaste åren.

Men just nu dominerar Kina marknaden stort. Det gäller både brytningen och raffineringen som krävs för att göra metallerna användbara. Men Kinas tillvägagångssätt innebär stora konsekvenser både för miljö och arbetare, vilket Dagens PS tidigare har berättat om.

Det är i det här läget som LKAB har beslutat att utvinna sällsynta jordartsmetaller i de gruvor som bolaget redan driver. Det beslutet är redan fattat.

I går meddelade LKAB också att de satsar 400 miljoner kronor på att förädla metallerna genom norska Reetec, som bygger en anläggning i Norge. Dessutom kommer man också att bygga en anläggning för att processa malmen.

Sällsynta jordartsmetaller för billiga

Till Dagens Nyheter säger LKAB:s vd Jan Moström att han visserligen finns ett problem med att matcha det billiga priset som kinesiska företag tar.

Men det finns tre anledningar att ändå tro på produkten. Det ena är att EU kan komma att inkludera sällsynta jordartsmetaller i de nya klimattullar som man håller på att förhandla fram.

Detta eftersom metoden som LKAB kommer att använda i utvinningen släpper ut 90 procent mindre koldioxid i processen än vad den kinesiska utvinningen gör. Det andra är att sällsynta jordartsmetaller är en biprodukt till det som bolaget i huvudsak bryter – järnmalm.

”Dessutom, med en tilltagande elektrifiering, kommer efterfrågan att stiga brant. Då är vi ganska övertygade om att prisnivåerna kommer att stiga och göra det mer lönsamt att bryta och förädla den här produkten i Europa”, säger Moström till DN.

Läs också:

Leverantör i bilbranschen vill bort från Kina

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS