Dagens PS

Elbilarnas sällsynta jordartsmetaller kräver offer

sällsynta jordaartsmetaller
Brytning av sällsynta jordartsmetaller är kontroversiell. (Foto: TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 30 aug. 2022Publicerad: 30 aug. 2022

Jakten på de sällsynta jordartsmetallerna är global och tyvärr på många sätt hänsynslös, konstaterar Dagens Nyheter i ett reportage. Men metallerna skulle kunna brytas i Sverige med lägre miljöpåverkan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sällsynta jordartsmetaller är en grupp ämnen som har magnetiska egenskaper och behövs för att driva elbilar och vindturbiner. För att elektrifiera samhället nbehöver utvinningen sexfaldigas. För en del typer av metaller måste den öka ännu mer.

Men hanteringen är resurskrävande och förorenar närmiljön där gruvorna ligger, vilket gör att ett miljömål krockar med ett annat.

Kina har nu slutat bryta metallerna och förlagt hanteringen till Myanmar, där verksamheten misstänks finansiera en krigsherre och landets militärjunta, skriver DN. Där styr landets militär och avgör att brytningen ska fortgå trots att många i lokalbefolkningen blir sjuka.

På senare tid har kinesiska bolag blivit helt beroende av gruvorna i Myanmar, vilket har lett till storskalig brytning utan någon miljöhänsyn eller vattenrening, enligt Dagens Nyheter som citerar Global Witness.

Sällsynta jordartsmetaller hotar miljön i Myanmar

“Satellitbilder från mars månad avslöjar 2 700 gruvhål på 300 platser i ett laglöst område kallat Kachin Special Region 1. Gruvbrytningen sker på en area som motsvarar halva Ölands yta”, skriver Dagens Nyheter.

Invånare i området riskerar benskörhet och sjukdomar i andningsvägar och matsmältningssystem på grund av de ämnen som frigörs när metallerna ska utvinnas. Giftiga ämnen läcker ut i vattentäkter med dricksvatten.

Samtidigt hotar militären den som inte går med på att ge upp sin mark för gruvbrytning. I gruvorna utför kinesiska förmän mer avancerade uppgifter, medan myanmariska arbetare och barn gör kroppsarbetet, enligt rapporten.

Vilka bolag som köper och använder de attraktiva metallerna finns det ingen som vet. Att de hamnar i några av de mer efterfrågade elbilsmodellerna är ganska sannolikt.

Enligt den svenske experten Magnus Ericsson skulle emellertid Sverige lika gärna kunna starta utvinning. Här skulle man på ett bättre sätt ta hand om avfall och miljöaspekter. Men förslaget skulle vara kontroversiellt eftersom det skulle kunna påverka vattnet i Vättern.

Läs också:

Grönländska metaller sk ersätta ryska
Svensk byråkrati lamslår EU:s batterisatsning på elbilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS