Trots miljardsatsningar på utbyggnaden av laddstationer i Sverige så fortsätter problemen på området. Det är ofta svårt att få nätanslutning samtidigt som det råder kapacitetsbrist i elnätet.

ANNONS

Regeringen börjar bli stressad att få ner utsläppen inom transportsektorn till 2030. Att regeringen i veckan stoppade klimatbonusen till bilköp lär dock inte bidra till lägre utsläpp. Det blir därmed dyrare att köpa bland annat elbilar.

Regeringen miljardsatsar på laddstationer 

Regeringen storsatsar vidare på att få ner utsläppen genom att rulla ut laddstationer runt om i landet,  och nästa år kommer det satsas över en miljard kronor till bland annat publika stationer, skriver DN.

Fortfarande halkar arbetet med utbyggnaden dock efter, framför allt i norra Sverige. Av 100 identifierade platser har fortfarande en tredjedel inte fått snabbladdare.

För dyrt att driva

Det har visat sig vara för dyrt att driva laddstationer på många håll, vilket leder till att aktörerna drar sig ur. Det handlar enligt Trafikverket om kapacitetsbrist i elnätet, att det tar lång tid att få nätanslutning och att leveranstiderna på hårdvaror fortfarande halkar efter.

Kapacitetsbristen ser ut att finnas kvar framöver och eftersom det rör sig om så pass långa processer i utbygganden så ser Energimyndigheten att det är viktigt att istället satsa på hemmaladdning.

”Utifrån de undersökningar som gjorts så prioriterar vi frågan om icke-publika platser lite mer just nu”, säger Anders Lewald, senior rådgivare på Energimyndigheten.

Samtidigt måste det bli lättare för privatpersoner att ladda sina elbilar hemma, menar han där det ofta även där finns många regelverk.

ANNONS
ANNONS

”Det behövs mycket stöd både till privatpersoner och bostadsrättsföreningar.”

Läs även: Klimatbonus försvinner: Så mycket dyrare blir din elbil [Dagens PS]

Läs även: Klimatbonus försvinner: Så mycket dyrare blir din elbil [Dagens PS]