En ny global halvledarkris är under uppsegling, skriver Financial Times. Det genomsnittliga bolaget har bara ett lager som räcker i fem dagar. Biden-administrationen varnar för att ”det inte finns utrymme för misstag” när bristen på halvledare gör sig gällande.

ANNONS

Problemet är den mycket koncentrerade tillverkningen till ett fåtal fabriker. Det amerikanska handelsdepartementet har frågat 150 tillverkare globalt hur deras tillgång till halvledarkomponenter ser ut. I genomsnitt har industrierna globalt bara bara halvledare för fem dagar framåt, jämfört med 40 dagar 2019.

Departementssekreteraren Gina Raimondo sager till Financial Times att situationen visar hur sårbara de teknikintensiva industrierna blir just nu.

Ytterligare ett covid-utbrott, en storm eller naturkatastrof, politisk instabilitet eller bara ett vanligt fel på utrustningen kommer att störa hela världens industrier på nytt, säger Gina Raimondo.

”Egentligen vad som helst som stör en fabrik var som helst i världen – då kommer vi att känna av det här i USA.”

Halvledare från Taiwan vanligast

Hon ser risk för att amerikanska fabriker kan tvingas bomma igen och att arbetare åtminstone tillfälligt stängs av. Det är ett problem som USA delar med alla världens länder, och nedstängningar blev vanliga redan förra året.

Som så många andra länder är USA:s industri beroende av bland annat taiwanesiska TSMC:s chip, vilka bland annat krävs i mycket militär utrustning.

”Just nu tillverkar vi inga chip av toppkvalitet i USA”, säger Raimondo. ”Vi köper nästan allt från Taiwan.”

I tisdags lade Raimondo fram förslag på en lag kallad the Chips Act, där hon vill att nationen lägger ner 52 miljarder på att bygga upp en oberoende produktion. Förslaget har inte gått igenom båda kamrarna i det amerikanska parlamentet.

ANNONS
ANNONS

Bilindustrin bortprioriterades

Enligt handelsdepartementets undersökning var den genomsnittliga efterfrågan på halvledare 17 procent högre 2021 än 2019.

Komponenter som tillverkats med äldre tekniker används fortfarande av många, och även dem råder det stor brist på. Dessutom har bilindustrin fortfarande stora problem med leveranserna, eftersom elektroniktillverkarna fick bättre avtal med halvledarindustrin. Biden-administrationen har också tryckt på för mer information från tillverkare av halvledare om deras leverantörskedjor.

Läs också:

Fordonsindustrin i kris – så uppstod halvledarbristen [Dagens PS]
Halvledarbrist väntas bli utdragen (Dagens PS]