Problemen hopar sig för den svenska batterisatsningen. De tyska biljättarna brottas med svåra problem, problem som mycket väl kan få konsekvenser för svårt krisande Northvolt.
Tysk fordonskris: Sista spiken i Northvolts kista?
Mest läst i kategorin
BMW varnar om att vinsten kommer att bli lägre än väntat i nästa rapport. Daimler flaggar för korttidsarbete i sina fabriker och permitteringar. Volkswagen stänger tyska fabriker för första gången någonsin. Tysk fordonsindustri är kort sagt i kris.
Det är just därför branschorganisationen Acea nu ber EU att skjuta upp de skärpta utsläppskraven, enligt uppgifter från ett läckt dokument. En lättnad som ska hjälpa branschen till återhämtning, rapporterar Dagens Industri.
Northvolt krisar
Om det har undgått någon att batteriföretaget Northvolt krisar ska vi sammanfatta bilden kort.
Bolaget har inte kommit upp i den produktion man väntat sig och har gjort stora satsningar som man inte längre klarar av att finansiera. Nu kantas bolagets nyhetsflöde av uppgifter om köpstopp för personalen, uteblivna satsningar och nedlagd produktion.
Den tyska bilindustrins kris läggs nu på högen av svåra utmaningar för Northvolt.
Senaste nytt
Industrikris hotar miljontals jobb
Bilindustrin är redan hårt pressad. Försäljningen möter allt hårdare konkurrens från de kinesiska tillverkarna samtidigt som elbilsförsäljningen. som har varit industrins stora hopp, vacklar. Därför har den tyska regeringen presenterat skattelättnader vid elbilsköp, men det täcker inte upp för de utmaningar som väntar.
Nästa år träder nämligen nya utsläppsregler i kraft i EU, regler som innebär miljardböter för den tyska fordonsindustrin och som i praktiken riskerar hundratusentals eller fler europeiska jobb.
”Industrin kommer inte ha något annat val än att avsevärt minska produktionen, vilket hotar miljontals jobb i EU, skadar konsumenterna och negativt påverkar EU:s konkurrenskraft och ekonomiska säkerhet”, skriver branschorganisationen Acea i det dokumenten som vädjar om att man ska skjuta på införandet av reglerna.
Kris kan spilla över på Northvolt
Svenska Northvolt är i ett tufft läge. Uppgifterna pekar på att pengarna i kassan är slut, inte minst med tanke på bolaget obetalda fakturor som har gått till kronofogden.
Om nyckelkunderna i Tyskland har det kämpigt kan det både innebära att det är svårare att hitta ny finansiering till det krisande batteribolaget och samtidigt det kan bli svårt att skala upp produktionen i den takt man har tänkt sig.
Framöver behöver Northvolt och deras ägare, med Volkswagen i spetsen, presentera en plan för hur verksamheten ska finansieras i väntan på att produktionen tar fart på riktigt. Efterfrågan på batterier är fortsatt hög, även om allt fler producenter riktar in sig på den lukrativa marknaden.
Men vem ska ta risken och se till att lönerna och fakturorna blir betalda innan lönsamheten är på plats? Just nu verkar ingen vara beredd på att hjälpa Northvolt.
Läs även: Northvolts kris: Är den gröna omställningen snart ett minne blott? Dagens PS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Någon gång under ditt företags livscykel kommer du sannolikt att behöva resa kapital, finansiera ett förvärv eller refinansiera befintliga lån. Vinga hjälper nordiska tillväxtföretag att effektivt finansiera sin verksamhet.