Dagens PS

Stoppets kostnad: 3,5 miljarder i timmen

Ever Given
Containerskeppet Ever Given blockerar Suezkanalen. (Foto: AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 27 mars 2021Publicerad: 27 mars 2021

Fraktskeppet som blockerar Suezkanalen slår hårt mot världsekonomin. Stoppets kostnad är 400 miljoner dollar i timmen, motsvarande nära 3,5 miljarder kronor i timmen. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I tisdags fastnade ett gigantiskt containerfartyg, Ever Given, i Suezkanalen och blockerar framfarten, som Dagens PS tidigare rapporterat om. 

Stoppet kan pågå i flera veckor fruktar bolaget som sköter räddningsverksamheten, vilket kommer att bli dyrt för världsekonomin. Mycket dyrt.

Varor för nära 10 miljarder dagligen

För varje timme så kostar stoppet 400 miljoner dollar, motsvarande nära 3,5 miljarder kronor, i förlorad handel. Beräkningen kommer från fraktdata och nyhetsföretaget Lloyd’s List, som uppskattar att Suezkanalen transporterar varor värda 5,1 miljarder dollar västerut varje dag, och varor för 4,5 miljarder dollar österut.

“Varje dag som fartyget förblir inkilat över kanalen ökar förseningarna i normala lastflöden. Många företag fortsätter att kämpa med trängsel i leveranskedjan och förseningar till följd av pandemin. Det råder ingen tvekan om att förseningarna kommer att spridas genom leveranskedjan och orsaka ytterligare utmaningar”, säger Jon Gold, vicepresident för leveranskedjor och tullpolicy i USA:s National Retail Federation till CNBC.

Fulla fabriker och tomma butiker

Ytterligare ett problem som förvärras av att Suezkanalen är avstängd är att det saknas tomma containrar, särskilt i Kina. Utan fungerande fraktkedjor kommer fabrikerna inte ha någonstans att göra av färdiga produkter, samtidigt som butikshyllorna börjar gapa tomma när varorna tar slut utan att lagren fylls på. Stoppets kostnad kommer alltså bäras av både producenter och konsumenter.

“Innan Suezkanalens störning förväntade vi oss att containersituationen skulle förvärras i april eftersom vi redan såg bristen på containrar. Denna kanalstängning kommer inte att hjälpa. Du kommer att börja se produkter staplas på fabriksgolv”, säger Brian Bourke, tillväxtchef på SEKO Logistics till CNBC.

ANNONS

Läs mer: Skepp på grund – blockerar hela Suezkanalen – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS