Statliga SJ väljer att stoppa annonsering på Facebook. ”Själva sakfrågan om rasismens närvaro på de här och andra plattformar är jätteviktig”, säger företagets presskontakt Stephan Ray. Även Oatly pausar sin annonsering på sociala nätverket. 

SvD skriver att statligt ägda tågbolaget SJ pausar sin annonsverksamhet på Facebook och Facebook-ägda Instagram.

”Själva sakfrågan om rasismens närvaro på de här och andra plattformar är jätteviktig. För oss är det viktigt att synas i sammanhang som vi bedömer är bra, och då blir det naturligt att ta en paus”, säger företagets presskontakt Stephan Ray till TT.

Företaget berättar att det inte är fastslaget hur länge bojkotten ska pågå och att det inte har varit ett enkelt beslut.

”Det är kluvet. En stor andel av våra kunder befinner sig på de här plattformarna och vi vill ju nå dem. Samtidigt bedriver Facebook ett stort arbete med att hålla rent från hatiskt innehåll, men ändå slinker det igenom”, säger Stephan Ray.

ANNONS
ANNONS

Även Oatly pausar reklam

Också livsmedelsbolaget Oatly stoppar sin annonsering på plattformarna. Företagets kreativa chef Martin Ringqvist säger till TT att Oatly ska utvärdera hela sin annonseringsstrategi. Just Facebook har frågor de borde ta itu med, menar han.

”Som stor och inflytelserik plattform behöver Facebook ta ställning och motverka att rasism och hat sprids”, säger han.

Oatly säger till TT att bojkotten varar ”ett tag framöver”.

Läs mer: Ännu ett jättebolag bojkottar Facebook [Dagens PS]