Microsoft har valt att pausa sin annonsering på Facebook fram till augusti, enligt interna dokument nyhetssajten Axio har tagit del av. Under måndagen framkom även att HP stoppar annonsering på sociala plattformen för att markera mot hatfyllt innehåll. 

Microsoft har stoppat alla annonser på Facebook och Instagram under maj, rapporterar Axios med hänvisning till interna konversationsdokument.

IT-jättens åtgärd kommer efter att dess annonser hamnat bredvid ”olämpligt innehåll”. Även HP ska stoppa sina amerikanska annonser på Facebook av samma skäl, enligt Bloomberg News.

ANNONS
ANNONS

Även Adidas och Puma bojkottar

HP ska ha sagt att annonsstoppet kommer gälla så länge man inte ser bättre säkerhetsåtgärder på plats. I övrigt fortsätter listan över företag som annonsbojkottar Facebook att växa. Det sker inte bara på grund av att annonserna hamnar där man inte vill ha dem utan också för att det inte görs tillräckligt för att stoppa hatet och rasismen på den sociala plattformen.

Ford, Adidas, Puma och Best Buy är bland de senaste bolagen att ansluta till bojkotten. Anmärkningsvärt är att ingen av de stora annonsörerna på Facebook ännu har valt att dra tillbaka sina annonser. De bolag som anslutit ska inte ens vara på topp 100-listan över största annonsörer, enligt analysfirman Pathmatics.

Läs mer: Efter bojkotterna: Facebook börjar granska inlägg [Dagens PS]