Dagens PS

Spotify över prognoser för prenumeranter – aktien steg

Under tredje kvartalet rapporterade Spotify fler genomsnittliga användare per månad än analytiker förväntat, det bekräftar vissa investerares övertygelse att verksamheten klarar inflationen
Under tredje kvartalet rapporterade Spotify fler genomsnittliga användare per månad än analytiker förväntat, det bekräftar vissa investerares övertygelse att verksamheten klarar inflationen. (Foto: Unsplash)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 26 okt. 2022Publicerad: 26 okt. 2022

Spotify toppar prognoser för prenumerationer, men bolagets annonsförsäljning avtar och efter att bolaget på tisdagen rapporterat sitt resultat föll aktien först skarpt men slutade handelsdagen upp 2,5 procent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spotifys aktie föll rejält i öppningen på tisdagen till 87 dollar, drygt 979 kronor, men återhämtade sig och vid stängning var aktien upp 2,5 procent, till 97,05 dollar, nästan 1 093 kronor, det rapporterar Bloomberg.

Under tredje kvartalet rapporterade Spotify 456 miljoner genomsnittliga användare per månad, vilket är mer än de 450,7 miljoner användare som analytikerna prognostiserat och det bekräftar vissa investerares övertygelse att verksamheten kan klara inflationen och den skakiga ekonomin.

Spotifys betalande prenumeranter uppgick till 195 miljoner, vilket slog Wall Streets prognoser på 194,2 miljoner. 

Aktieförsäljningen visar att investerare nu är mindre intresserade av hur snabbt antalet abonnenter ökar och är mer fokuserade på om Spotify blir lönsamt, något som satt press på bolagets ledning att öka argumentet för investeringar med nya program, som originalpoddar.

Spotify funderar på prishöjning

Spotifys vd, Daniel Ek, sade vid ett konferenssamtal med investerare på tisdagen att han funderar på en prishöjning för streamingtjänst i USA, i dag kostar den 10 dollar, 112,62 kronor, i månaden.

Spotifys rival Apple har höjt priset på sin musikstreamingtjänst med 1 dollar, 11,26 kronor, till 10,99 dollar, 123,77 kronor, i månaden.

ANNONS

Senaste nytt

Ökade annonsintäkter

ANNONS

Spotify har rapporterat att deras annonsintäkter för årets tredje kvartal ökade med 19 procent, men att försäljningen, på grund av en utmanande makromiljö, var långsammare. Daniel Ek sade under samtalet med investerare att han är orolig för att annonsförsäljningen ska sakta ned.

Spotify genererade 385 miljoner euro, nästan 4 234 miljoner kronor, i reklamförsäljning under tredje kvartalet, vilket motsvarar 13 procent av bolagets intäkter.

Lägre bruttomarginal än väntat

Under det tredje kvartalet uppfyllde inte Spotifys bruttomarginal analytikers genomsnittliga uppskattning på 25,2 procent utan landade på 24,7 procent, vilket enligt bolaget beror på nedgången i annonser och ökade utgifter för innehåll.

Under fjärde kvartalet förutspår Spotify en bruttomarginal på 24,5 procent och en rörelseförlust på 300 miljoner euro, drygt 3 299 miljoner kronor, vilket är under analytikers förväntningar.

Spotify breddar sina intäkter

Spotify har vidtagit åtgärder för att bredda sina intäkter, i september började bolaget exempelvis sälja ljudböcker. Bolaget fortsätter att kämpa med sin poddverksamhet och nu i oktober sägs anställda på Gimlet Media och Podcast Studios upp. I september sades även annan personal inom podcast upp.

Spotifys intäkter för det tredje kvartalet blev 3,04 miljarder euro, 33,43 miljarder kronor, vilket överträffade analytikers förväntningar på 3,02 miljarder euro, 33,21 miljarder kronor.

ANNONS

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Spotifys rapport kan visa hur bolaget klarar lågkonjunkturen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS