Snabbväxande Adventure Box har inlett ett samarbete med spelföretaget Kogama. Något som inneburit en snabb tillväxt av antalet besökare på Adventure Box plattform. Dagens PS ställde några frågor till bolagets grundare Michel Kogama.

Hur skiljer sig Adventure Box från andra spel?

Den största skillnaden är att Adventure Box verkligen inte bör betraktas som ett spel. Det är en plattform som rymmer ett stort antal användargenererade spel.

Vad är de unika försäljningsargumenten för Adventure Box?

Att enkelt kunna dela spel över plattformar och att bolagets lösning inte kräver stor datorkraft är definitivt en fördel.

Varför är spelbranschen intresserad av detta?

För närvarande går innehållsägare mot mer och mer begränsningar i sina tjänster och plattformar. Att då erbjuda en teknik och en inställning till omvärlden som överskrider plattformar och som demokratiserar innehåll och leverans är mycket tilltalande.

Vad är din allmänna rekommendation för företag som hanterar många användare?

Det beror verkligen på hur användarna interagerar med varandra. Men för plattformar som Adventure Box med stor tonvikt på multiplayer-spel är matchning av användare, automatisering och verktyg för självmoderering viktigt. Att ha ett bra team med många medlemmar och communitychefer behövs också.

ANNONS
ANNONS
Finns det plats för både Google Stadia, Roblox och Adventure Box på marknaden?

Svårt att svara på, eftersom streaming inte bara är en sak – Google Stadia är en videostreamingtjänst för professionella AAA-spel. Det är inte användarskapade spel och det strömmar hela bilden inte bara något innehåll. som texturer, ljud etc. Google Stadia har mer gemensamt med Netflix än med Roblox och Adventure Box.

Vilka är de viktigaste lärdomarna för att lyckas med en spelplattform där skapare av amatörspel ansvarar för spelinnehållet?

Det tar tid för en UGC (user generated content)-gemenskap att etablera sig, växa och ta fram kvalitetsinnehåll. Tålamod och tillräckligt med bana behövs ofta för att lyckas. Förvänta det oväntade. Allt du vet som en professionell spelutvecklare om hur du skapar ett bra spel kommer måste man bortse ifrån. Gemenskapen och spelen kommer att utvecklas på ett oberäkneligt sätt. Detta gäller tyvärr också för moderering, fusk och hacking.

Hur ser du framtiden på dataspelmarknaden? Vilka trender ser du? Kommer streamade spel att vara den dominerande tekniken de kommande fem åren?

Denna pågående trend med att mobila enheter blir mer och mer dominerande. Framtiden för streamat spelinnehåll ser lovande ut med den nuvarande 5G-nätverkstekniken som rullas ut. Vi har dock inte sett det perfekta utförandet än.

Läs mer: Så ska börsvinnare skapa tillväxt genom emission