En av årets kursvinnare – Adventure Box – har precis tagit in 60 Mkr i en riktad nyemission. Dagens PS frågade VD och grundare Christopher Kingdon om hur det går för bolaget och vad pengarna ska användas till.

Ni gör en riktad nyemission. Vad ska ni använda pengarna till?

Vi kommer accelerera bolagets arbete med att nå vår vision, att bli den globalt ledande delningsplattformen för konsumentskapade spel. Vi kommer återkomma med mer detaljer om detta framöver.

I pressreleasen skriver vi ”Emissionslikviden från den riktade Nyemissionen avses att användas till att finansiera och vidare accelerera tillväxten av bolagets spelplattform. Därtill avses emissionslikviden användas till övrig produkt- och marknadsutveckling, för att påskynda kommersialiseringen av Adventure Box:s produkter”

Till vilken kurs kom dessa investerare in och varför?

Adventure Box har tagit hjälp av Pareto med nyemissionen. De har tillämpat ett auktionsförfarande som kallas Accelerated Book Building för att sätta priset som landade på ca 9,6 procent rabatt på den vägda genomsnittliga kursen de senaste tio handelsdagarna på börsen, det vill säga 13,5 kr.

Hur har det gått för Adventure Box sedan ni kom in på Nasdaq First North?

Vi har vuxit antalet användare kraftigt och vi har stärkt vår organisation. Under våren lanserade vi flera kreativa möjligheter som våra allt mer lojala användare uppskattar. I somras adderade vi viktiga sociala funktioner och introducerade två nya intäktsmodeller – videoreklam och en plattformsvaluta.

ANNONS
ANNONS

I övrigt har vår börskurs stigit kraftigt. Vi är ett av de bolag på den svenska börsen som har haft störst ökning i vårt aktiepris.

Vilka är de stora trenderna på spelmarknaderna och förhåller sig Adventure Box till dessa?

De senaste året har dataspelsbranschen tagit viktiga steg mot streaming, där flera stora aktörer nu erbjuder Netflix-liknande streaming-abonnemang för dataspel. Till exempel lanserade Google tjänsten Stadia november 2019. Adventure Box har ett stort teknikförsprång inom streaming.

En annan viktig trend, inte bara inom dataspel, är att användare själva vill vara kreativa och bidra, så kallad ”consumer generated content”.
Genom att kombinera dessa två trender så skapar vi möjligheter till mycket snabb tillväxt.

Läs mer: Stora Enso/Ericsson-toppen blev framgångsrik investerare