Dagens PS

Pandemin värre för flygindustrin än Ukraina-kriget

Flygindustrin
Luftrummet över Ryssland är nu stängt för flygindustrin i Europa. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 01 mars 2022Publicerad: 01 mars 2022

Stängda luftrum i Ryssland är en “västanfläkt” för flygindustrin i jämförelse med pandemin, säger Dag Waldenström, generalsekreterare på Svenskt Flyg. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nyheterna om att EU stänger luftrummet för ryska plan och att ryssarna svarar med att stänga luftrummet för EU-länder, däribland Sverige, kablades ut i dagarna. Dagens PS har tidigare rapporterat om att det kan få stora konsekvenser för utländska flygplansuthyrare som fått flyg strandade i landet.

Många av dem är baserade på Irland. Men för Sveriges del är konsekvenserna begränsade, menar Dag Waldenström, generalsekreterare på Svenskt Flyg.

“Det är inte så många som flyger till Ryssland och de flesta har nog hunnit flyga hem”, säger han i en intervju med Dagens PS.

“Man får komma ihåg att det är en ganska liten ekonomi. Det var också en del tid där innan luftrummet stängdes, så jag tror inte det är några flygbolag som drabbats av det.”

Lite längre till Asien för flygindustrin

Flygbolag från Kina, Gulfstaterna och Turkiet flyger fortsatt över Ryssland, men 30-40 mil mer österut än normalt, berättar han. För svenska och övriga flygindustrin i väst blir konsekvensen att man får ta en lite längre väg över Mellanöstern.

“I många fall blir det längre. Ska du till södra Asien blir det lite längre, ska du till Japan blir det mycket längre. Det är väl den stora grejen, att man inte kan flyga över Ryssland och Ryssland är ett väldigt stort land. Då flyger man söder om Svarta Havet i stället. Det blir väl längre, men inte så fruktansvärt mycket längre om man ska till exempel till Bangkok. Man får titta på en jordglob”, säger Dag Waldenström.

Så flygsektorn blir inte påverkad jättemycket av det här? 

ANNONS

“Om du jämför med vad pandemin inneburit och fortfarande innebär för flygbolagen så är det här en västanfläkt i jämförelse. Vi har ett flyg till St. Petersburg och två flyg till Moskva om dagen.”

“Det vi glömmer bort lite grann i Sverige är att pandemin är inte alls över globalt. Det är många länder som fortfarande har restriktioner och där man inte är så sugna på att åka ut och flyga. Den stora frågan för flygbranschen är när folk vill ut och resa igen, när vågar man åka till exempel till Afrika eller Asien igen?”, säger Dag Waldenström, Generalsekreterare på Svenskt Flyg.

Läs även: Flygplansuthyrare behöver ta tillbaka plan för 95 miljarder

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS