Dagens PS

Flygplansuthyrare behöver ta tillbaka plan för 95 miljarder

Hälften av det ryska flygbolaget Aeroflots flygplansflotta tros bestå av flygplan som är inhyrda från utländska flygplansuthyrare. Nu ska de utländska uthyrarna säga upp kontrakten och ta tillbaka sina plan, men folk i branschen tror att det blir svårt.
Hälften av det ryska flygbolaget Aeroflots flygplansflotta tros bestå av flygplan som är inhyrda från utländska flygplansuthyrare. Nu ska de utländska uthyrarna säga upp kontrakten och ta tillbaka sina plan, men folk i branschen tror att det blir svårt. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 28 feb. 2022Publicerad: 28 feb. 2022

Hälften av det ryska flygbolaget Aeroflots flygplansflotta tros bestå av flygplan som är inhyrda från utländska uthyrare som nu ska ta tillbaka sina plan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det ryska flyget är ett viktigt mål för de sanktioner EU-kommissionen inför efter Rysslands invasion av Ukraina. Sanktionerna förbjuder försäljning, leverans, överföring och export av flygplan och komponenter, leasade flygplan ingår i dessa sanktioner. Därmed kan inga nya leasingkontrakt ingås och befintliga kontrakt måste sägas upp inom 30 dagar.

Sammanlagt har utländska flygplansuthyrare 515 flygplan i Ryssland, till ett marknadsvärde av 10 miljarder dollar, drygt 95 miljarder kronor, detta enligt flygkonsultföretaget Cirium.

Irländska uthyrare mest utsatta

Europeiska flygplansuthyrare har hundratals plan till ett värde av cirka 5 miljarder dollar, nästan 48 miljarder kronor, uthyrda till Ryssland, nu står de inför en logistisk utmaning när de ska försöka få tillbaka sina flygplan innan slutet av mars, när sanktionerna slår till, det rapporterar Financial Times.

Bland de europeiska flygplansuthyrarna är de irländska mest utsatta, enligt Cirium finns det i Ryssland 238 kommersiella flygplan uthyrda från 10 irländska uthyrare. På söndagen bekräftade den irländska regeringen tidsfristen den 28 mars för uppsägning av avtal om flygplansuthyrning med Ryssland, Irland sade även att de ska stänga sitt luftrum för ryska plan.

Blir svårt för flygplansuthyrare

En person i branschen, som bad att inte bli namngiven, säger till Financial Times att det kommer att bli riktigt svårt för uthyrare att ta reda på hur man säger upp kontrakt och att den stora frågan är hur man tar tillbaka så många flygplan under de 30 dagarna. 

Kontrakt för uthyrning av flygplan innehåller bestämmelser som möjliggör för uthyraren att ta tillbaka sina plan vid sanktioner, men den snabba utvecklingen av situationen med ökande restriktioner för ryska flygbolags möjlighet att använda luftrummet i Europa gör att det blir svårt att återbörda flygplanen.

ANNONS

En person i branschen säger till Financial Times att ingen vet om flygbolagen kommer rätta sig efter beslutet att alla flygplan måste ha flyttats från Ryssland till slutet av mars.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Kriget stoppar Volkswagens elbilsfabrik

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS