Företag som Coca-Cola, Pepsico och Starbucks har valt att temporärt pausa sin annonsverksamhet på Facebook. Anledningen är att de anser att techjätten inte gör tillräckligt för att stoppa hat och desinformation. Nu väljer Facebook att delvis blidka sina kritiker genom att införa faktagranskning av inlägg. 

Allt fler bolag väljer att bojkotta annonser på Facebook på grund av att företaget inte anses göra tillräckligt för att stoppa hatet och rasismen på plattformen.

Bland de senaste att ansluta märks Coca-Cola och Pepsico, liksom kaffekedjan Starbucks. De sistnämnda har sagt att de pausar sina annonser på samtliga sociala medier-plattformar men kommer att fortsätta göra inlägg utan marknadsföringssyfte.

Andra bolag som också meddelat att de stoppar sina annonser är Unilever och Diageo.

ANNONS
ANNONS

Kort efter Unilevers besked på fredagen kom reaktionen från Facebook. Bolaget sade att det skulle börja se över politiska inlägg och om de bryter mot dess regler. Tidigare försvarade bolaget yttrandefriheten för politiker även om deras inlägg kunde uppfattas som hatfyllda. Detta relaterar primärt till president Donald Trumps åsikter. Till skillnad från Facebook har Twitter reagerat med att faktakolla presidentens inlägg.

På grund av Facebooks återhållsamhet har kritikerna anklagat det för att prioritera vinst före hat,
därav bojkottkampanjen mot bolaget under hashtaggen ”#StopHateForProfit”.

Efter Unilevers besked i fredags rasade Facebook-aktien med 8,3 procent.