Dagens PS

Notan för svenska börsintroduktioner – 3,5 miljarder

Kostnaden för börsintroduktioner har varit höga. (Foto: TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 24 feb. 2022Publicerad: 24 feb. 2022

Tidningen Affärsvärlden har kartlagt kostnaderna för börsintroduktioner – IPO:er – de senaste fem åren. Bara under 2021 blev emissionskostnaderna 3,5 miljarder, skriver tidningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På drygt fem år har det blivit 415 börsintroduktioner riktade till svenska investerare. De flesta av dem har skett i Sverige, men en del i våra grannländer, skriver Affärsvärlden. 145 av noteringarna kom förra året.

Totalt har vi sedan 2017 placerat aktier för 226 miljarder kronor på börsen, varav 106 miljarder var nya pengar, i form av nyemissioner. Resten av aktierna såldes av redan existerande ägare.

Stora börsintroduktioner drar upp notan

Volvo Cars, Autostore och Storskogen var de förretag som drog upp siffrorna under 2021. Men att genomföra en nynotering är inte gratis. Kostnaderna har totalt uppgått till 7 miljarder sedan 2017. Av dessa kostnader tillföll alltså hälften av börsintroduktioner 2021.

I genomsnitt innebär detta att arvoden har betalats ut på i genomsnitt 3,1% av det totala värdet på de aktier som erbjuds. Men de dyraste noteringarna ligger på omkring 30% av värdet på erbjudandet. Då rör det i allmänhet små bolag.

Läs också:

Inför notering – Porsche värt lika mycket som moderbolaget
Granskning: Över 200 svenska börsbolag krisar 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS