Meta stänger ned konton med propaganda och desinformation – men fortsätter att kamma hem hundratals miljoner från annonsintäkter. Företaget betalar inte tillbaka annonsörernas pengar när de stänger kontona.
Meta tjänar miljoner på avstängda konton
Mest läst i kategorin
Meta har mellan juli 2018 och april 2022 fått in minst 30,3 miljoner dollar (knappt 323 miljoner kronor) från annonser på konton företaget tagit bort från sina plattformar, uppger Wired. Det handlar om konton knutna till CIB, coordinated inauthentic behaviour (samordnat icke-autentiskt beteende).
Meta ger inga pengar tillbaka
Meta betalar inte tillbaka annonspengar när man tar bort ett nätverk av CIB-konton. Det bekräftar Margita Franklin, chef för företagets säkerhetskommunikation för Wired.
Enligt Franklin kommer en del av pengarna från annonser som inte bryter mot Metas regler. Annonser publicerade av samma pr- eller marknadsföringsföretag avstängda för CIB-verksamhet åker med på köpet.
Det är sammanhanget annonser på sociala medier finns i som gör att de känns sanna enligt Claire Atkin, medgrundare till Check My Ads Institute.
“Delar intimaste känslor”
“Facebook, Instagram, WhatsApp, hela nätverket som finns i vår internetupplevelse, är där vi knyter an till våra närmaste vänner och familjen”, säger hon. “Det är ett ställe på internet där vi delar våra intimaste känslor för vad som händer våra liv.”
Meta har under ungefär fyra år publicerat rapporter som avslöjar CIB-nätverk med fejkkonton och falska sajter. De lyfter propaganda och desinformation på ett sätt verkar organiskt, men är till för opinionsbildning. Bakom nätverken finns regimer, men också fristående grupper, eller pr- och marknadsföringsföretag.
“En strategi som används mer och mer, åtminstone sedan 2016, är inte bottar, utan riktiga människor som postar saker”, säger Sarah Kay Wiley, forskare på Tow Center for Digital Journalism, Columbia University enligt Wired. “CIB-rapporterna från Facebook berör det, men det är riktigt svårt att upptäcka.”
Läs även: Techjättarna ska stoppa barnporr – nya krav i Storbritannien
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.