McDonald’s har ansökt om varumärkesskydd för en virtuell restaurang som ska leverera mat både online och i verkligheten, skriver Business Insider.

ANNONS

Snabbmatskedjan ansluter sig därmed till en lång rad företag som har presenterat planer för web3, inklusive metaverse. De skickade in tio olika ansökningar om varumärkesskydd hos det amerikanska patentverket, för både McDonald’s och McCafé.

En av ansökningarna handlade om ”virtuell mat och dryck”, inklusive NFT:er. En annan handlade om att driva en virtuell restaurang med hemleverans i verkligheten.

”Du hänger i metaverse och blir hungrig. Du behöver inte lägga ifrån dig ditt headset. Du går in på en McDonald’s och lägger en beställning. Det kommer till din dörr en liten stund senare”, skriver Josh Gerben, varumärkesadvokat, på twitter.

Många andra stora varumärken är inne i liknande processer, bland annat har Nike, Gucci, Microsoft och Crocs annonserat planer för metaverse den senaste tiden, skriver Business Insider.

”Jag tror att du kommer att se alla märken du kan tänka dig göra dessa ansökningar inom de närmaste 12 månaderna.”Jag tror inte att någon vill bli nästa Blockbuster och bara helt ignorera en ny teknik som kommer”, säger Josh Gerben.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Mark Zuckerbergs Metaverse – en dystopi? [Dagens PS]

Läs även: Blockchain: de fem största trenderna 2022 [Dagens PS]