Dagens PS

Veckans val: Falukorvsattack, röstfiske och "force majeure"

Veckans val
Att vifta med falukorvar kan få konsekvenser. (Bild: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 09 sep. 2022Publicerad: 09 sep. 2022

Med två dagar kvar till valet är det hög tid vinna över de sista väljarna. Under veckan som gått har både falukorvar och eltjafs passerat revy mellan de direktsända debatterna. I veckans val sammanfattar vi valspurten och dammar samtidigt av en gammal fransk fras. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är bråda tider för partierna, vilket gör alla medel attraktiva när det kommer till röstfiske. En väl beprövad metod numera är att gå via Facebook och där rikta sina annonser mot särskilda målgrupper enligt preferens.

En titt på Socialdemokraterna visar till exempel att de riktat nästan hälften av sina annonser mot människor som arbetar med hälso- och sjukvård, medan moderaterna vänder sig till alla som hyser intresse för villa och Volvo.

Även Sverigedemokraterna tycks uppskatta väljare med bilintresse, men sträcker även ut en hand till fans av black metal, death metal och country-musik. Smaken är som baken.

“Inget samröre med Sverigedemokraterna”

En annan form av annonsering stod Moderaterna för när de enligt Aftonbladet dök upp på Google under fredagsmorgonen. Bakgrunden är ett löfte som den moderata partiledaren Ulf Kristersson (M) ska ha gjort till förintelseöverlevaren Hédi Fried inför valet 2018 att inte “ha något samröre med Sverigedemokraterna”.

En utsaga som dementerades året därpå, men nu dök upp på tapeten igen. Åtminstone för de som googlade på Hédi Fried, vilket var lite märkligt. Annonsen hade dock plockats bort innan de riktiga frågorna hann ställas. Moderaterna har inte kommenterat saken.

Väljarna uppskattar inte när partiledarna är oförskämda mot varandra. (Bild: TT)

ANNONS

Senaste nytt

Någon partiledare som inte poserat med en korv?

ANNONS

Att Moderaterna och Sverigedemokraterna har enats i vissa frågor sedan 2018 kan dock konstateras. Enligt en undersökning som utfördes av Aftonbladet/Demoskop i veckan gjorde de både partierna även bäst ifrån sig under veckans partiledardebatt i TV4, skriver Aftonbladet. 

Desto sämre gick det för Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi (MP) som fick sämst betyg. Undersökningen visar även att tittarna inte nödvändigtvis uppskattar när partiledare är oförskämda mot varandra, vilket resulterar i att de ger debatten lägre betyg än normalt, skriver Aftonbladet.

Det skulle kanske Stenevi (MP) tänkt på innan hon anklagade Kristdemokraternas Ebba Busch (KD) för att “vifta med en falukorv på Stureplan”. Ett uttalande som både Stenevi och Busch senare fick äta upp när den så kallade “falukorvsattacken” blev viral.

Det föranledde även frågan om det finns någon partiledare som inte poserat med en korv?

Tvingades ta elbolagen i örat

En desto viktigare fråga i veckan var elbolagens påstådda planer på att säga upp fleråriga elavtal med privatkunder med hänvisning till klausulen “force majeure”, skriver Sveriges Radio.

En mindre uppskattad manöver som fick finansmarknadsminister Max Elger (S) att ta elbolagen i örat. Det gav samtidigt stora delar av Sveriges befolkning anledning att damma av den franska frasen “force majeure” en gång för alla. Inte minst öva sig på hur frasen uttalas.

Dagens PS litar på att du inte låter dig hindras av vare sig över­mäktiga om­ständigheter eller falukorvsattacker på söndag. Väl mött i vallokalen!

ANNONS

Läs även: Veckans val: El-konflikter, dolda pengar och ”bjäbb”

Läs även: Veckans val: Från bussbråk till Busch-kort

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS