Dagens PS

Tillhör du någon av riksdagspartiernas drömmålgrupper?

Det framska death metal-bandet Gojira. Sverigedemokraterna riktar bland annat sina Facebook-annonser mot fans av death metal
Det framska death metal-bandet Gojira. Sverigedemokraterna riktar bland annat sina Facebook-annonser mot fans av death metal. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 09 sep. 2022Publicerad: 09 sep. 2022

Inför valet är riksdagspartierna extra intresserade av att nå ut till vissa målgrupper. Genom att titta på partiernas annonser på Facebook går det att se vilka målgrupper det handlar om.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När man annonserar i Facebook kan man välja att rikta annonserna mot särskilda målgrupper som människor med vissa intressen eller olika kön. SVT Nyheter har gått igenom riksdagspartiernas huvudsidor i Facebooks annonsbibliotek för att se vilka val av målgrupper de gjort, det rapporterar SVT.

Ungdomsförbund, enskilda politiker och regionala politiska sidor har exkluderats och det SVT tittat på är politiska annonser, publicerade och riktade mot människor i Sverige under de senaste 30 dagarna.

Rikspartiernas drömmålgrupper:

  • Socialdemokraterna har riktat nästan hälften av sina annonser mot människor som arbetar med hälso- och sjukvård.
  • Miljöpartiet riktar 64 procent av sina annonser mot enbart kvinnor som är intresserade av klimatet och gärna har högskoleutbildning.
  • Vänsterpartiet exkluderar grupper med intressen som aktier, golf, vinprovning, kappsegling och SUV:ar.
  • Centerpartiet riktar cirka en tredjedel av sina annonser mot enbart kvinnor, särskilt högutbildade, de exkluderar människor som är intresserade av Ryssland, Ungern och lastbilar.
  • Moderaterna riktar annonser mot alla kön som bedöms vara intresserade av villa och Volvo.
  • Sverigedemokraterna har riktat över 80 procent av sina annonser mot män med intressen som kretsar kring bilar. Några annonser riktas även mot fans av black metal, death metal och country-musik.
  • Kristdemokraterna riktar bara några få av sina annonser mot grupper med specifika intressen, det är då intressen som även Sverigedemokraterna och Moderaterna använder, bilar och bostäder.
  • Liberalerna vill nå människor med universitets- och högskoleutbildning och gärna dem som är intresserade av skolan.

 

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Så tycker partierna om bilen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]