Global dream, kryssningsfartyget med potential att bli en av världens största kryssare går en mörk framtid till mötes och riskerar att skrotas innan sin jungfrufärd sedan fartygets konkursförvaltare inte kan hitta en köpare, rapporterar Bloomberg. 

ANNONS

Global Dream är ett av två kryssningsfartyg som ursprungligen beställdes av det Asienbaserade bolaget Dream Cruises, som tillsammans med sitt moderbolag Genting Hong Kong gick i konkurs tidigare i år i sviterna av Covid 19.

Nu börjar tiden rinna ut för konkursförvaltaren som ännu inte funnit en köpare till kryssningsfartyget. Det lämnar ett ofärdigt, gigantiskt skrov på det tyska båtvarvet MV Werftens som kan komma att avyttras till skrotspris innan det haft sin jungfrufärd.

Global Dream
”Global Dream” under konstruktion på MV Werftens varv i Wismar i Tyskland tidigare i år. (Bild: TT)

Strandad process

Detta enligt konkursförvaltaren Christoph Morgen som under en presskonferens förra veckan uppgav att de maskiner och delar av fartygets utrustning som redan levererats ska säljas.  En dyster prognos som bottnar i en strandad process där få parter visat intresse för Global Dream.

Om så fortsatt blir fallet under de kommande veckorna kommer Morgen behöva starta en anbudsprocess där maritima skrotvarv får lämna sina bud på Global Dream.

Det har också sagts att den tyska kryssningsfartygstillverkaren Meyer Werft kan tänka sig att färdigställa fartyget, så att det kan lämna båtvarvet i Wismar. Om så skulle ske är sannolikheten dock fortsatt stor att Global Dream ändå får ligga i malpåse, skriver Bloomberg. 

ANNONS
ANNONS

Dåligt flyt år bara förnamnet.

Läs även: Wonder of the Seas: världens största kryssningsfartyg [Dagens PS]