Dagens PS

Konkurrens i rymden kan skapa kaos

rymden
Rymdskräp, döda satelliter, herrelösa bitar av gamla rymdskepp fyller rymden och nu finns en oro för att mängden rymdskräp hotar nysatsningar genom osäkra omloppsbanor och annat.(Foto: Pixabay)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 02 okt. 2023Publicerad: 02 okt. 2023

Antalet satelliter tjugodubblas och rymden fylls av dem. Redan i slutet av decenniet kan vi vara där. Här är vad som händer när vi fyller rymden med satelliter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På jorden satsar Elon Musk och Tesla på förarlösa bilar som ska öka trafiksäkerheten och få bort alla kollisioner.

I rymden deltar samme Musk i den nya rymdkapplöpning som ökar riskerna för kollisioner.

Rymdskräp, döda satelliter, herrelösa bitar av gamla rymdskepp fyller rymden och nu finns en oro för att mängden rymdskräp hotar nysatsningar genom osäkra omloppsbanor och annat.

Det går att ta bort rymdskräpet men det kostar miljarder dollar och regeringarna är oense om vem eller vilka som ska betala räkningen.

Tävlar i rymden

Starkt bidragande till röran i rymden är just nu Elon Musk och Jeff Bezos.

De två supermiljardärerna tävlar med sina Starlink- respektive Project Kuiper-satsningar.

Det handlar om att skjuta upp tusentals små satelliter, som kommer att snurra runt jorden i Leo, low earth orbit, och förbinda platser som är för avlägsna för markbaserat bredband.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Tre miljarder

Bakgrunden är det faktum att nästan tre miljarder människor aldrig använt internet och att det inte lämnat vare sig Elon Musk eller Jeff Bezos någon ro.

Det handlar om att kolonisera en del av jordens atmosfär i delvis samma laglösa miljö. Lite som när amerikanska västern skulle erövras, men med ofantliga startkostnader och potentiellt farliga utmaningar.

På låg höjd

De flesta Leo-satelliter cirkulerar på en höjd av 500-2 000 kilometer över jordens yta.

Därmed kan de skicka data till marken snabbare än traditionella kommunikationssatelliter på cirka 36 000 kilometers höjd.

Den centrala frågan att lösa nu är den mediansignalfördröjning på nästan 600 millisekunder som gäller idag.

Det må låta som en överkomlig fördröjning men anses alltför långsamt för exempelvis självkörande bilar och högfrekvent handel med värdepapper.

ANNONS

Kan konkurrera

Musks Starlink hoppas få ned fördröjningen till 20 millisekunder.

Lyckas det kan Leo-satelliterna konkurrera med de snabbaste marknäten.

Starlink och dess rivaler ser sedan stora möjligheter till intäkter, både från individer och från företag och myndigheter.

Dessutom har Starlink väckt militärt intresse. Moderbolaget Space Exploration Technologies säkrade ett avtal med Pentagon i juni och ytterligare ett i september, rapporterar Bloomberg.

Hinner i kapp?

Frågan, som håller Musk vaken om nätterna, är förstås om konkurrenterna kommer ikapp.

Kanske.

ANNONS

I april 2022 lanserade Bezos Amazon sin plan på att skicka upp mer än 3 000 satelliter för sitt nätverk.

Kina bygger en egen Leo-konstellation och i Europa har satellit- och rymdföretagen slutit sig samman för ett EU-lett satellitprojekt där man satsar 6 miljarder euro.

”En suveränitetsfråga”, har Frankrikes president Emmanuel Macron kallat satsningen.

Rymden stökig

Sammanfattningen?

I slutet av 2020-talet kan det finns mer än 100 000 satelliter svävande runt jorden.

Det är drygt 20 gånger fler än i början av 2022.

Astronomer har redan klagat på att de satelliter som finns idag skymmer sikten.

ANNONS

Tjugodubbla det, addera rymdskräp och delar av gamla satelliter och rymdskepp och du får ett potentiellt kaos.

Kanske till och med ett högteknologiskt alternativ till att se en stjärna falla? Nästa gång kan det vara en satellit.

Relaterade artiklar:

USA:s och Kinas rivalitet i rymden ger investeringar – Dagens PS

Starlink: Stängde Elon Musk av Ukrainas offensiv? – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS