Generation Z är medveten, fattig och komplicerad – och de ungas köpvanor är under ständig förändring. Så hur ska företagen tänka när de riktar sig till framtidens konsumenter? 

ANNONS

De ungas köpvanor är en knäckfråga för företagen.

Generation Z, födda mellan 1995 och 2015, är en komplicerad målgrupp. De har tunna plånböcker och exklusiv smak, är prismedveten och engagerad, skriver The Economist.

När dessa individer växte upp och kom ut på arbetsmarknaden, hade effekterna av finanskrisen 2008 börjat att klinga av. Det fanns gott om arbeten och lönerna var höga.

Sedan kom pandemin och allt sattes på sin spets, inte minst för dagens unga.

Både finanskrisen 2008 och pandemin har närt en pessimistisk ådra hos de yngre generationerna, allra tydligast hos Generation Z. Enligt en studie gjord av konsultbyrån McKinsey från 2022, betvivlade så mycket som en fjärdedel av dem att de skulle ha råd att gå i pension och mindre än hälften trodde att de skulle ha råd att äga sitt eget boende i framtiden.

Van vid ”quick fixes”

Generation Z är uppvuxen i smarttelefonernas era, med shopping och matleveranser endast ett par scrollningar bort. Man är van vid ”quick fixes” – vare sig det handlar om att köpa en pizza, ett par jeans eller att boka en resa. Att shoppa online är både snabbare och är enklare än att ge sig ut för att handla i butiker.

Och mer än två tredjedelar av amerikanarna mellan 18 och 34 år spenderar fyra timmar, eller mer, per dag med sina mobiler, enligt The Economist.

Via sociala medier-kanaler som Instagram, Tik Tok och Facebook hämtar Generation Z inspiration för sin shopping. Därför måste företagen finnas även på sociala medier om de vill nå ut till dagens unga – men konkurrensen om uppmärksamheten är stenhård.

En medveten målgrupp

Framför allt är Generation Z medveten och vill vara välinformerad om företagen som de är kunder hos. Målgruppen är nästintill hyperkänslig och vet direkt när ett varumärke försöker att vara någonting som det egentligen inte är. Här gäller det för företag att skapa ett starkt och tillförlitligt varumärke, för Generation Z låter sig inte luras.

ANNONS
ANNONS

Vad unga vill ha

Efter att ha levt sina liv till stor del online och via sociala medier är Generation Z:s shoppingvanor värde-drivna, där lyx och hälsa är starka drivkrafter.

Det egna välmåendet står högt i kurs.

Läs även Disneys dilemma: Hur attraherar vi Generation Z?