Golfklubbor byttes mot regnkläder i sommar

Uppdaterad: 23 aug. 2023Publicerad: 23 aug. 2023
regnkläder
Det blev en blöt avslutning på sommaren (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB).

Under sommaren dök online-försäljningen av golfklubbor. I stället ville vi köpa någonting helt annat – regnkläder.

ANNONS
ANNONS

Näthandeln har alltid varit känslig för vädret – och nya siffror från Pricerunner visar att det regniga vädret styrt handeln även denna sommar.

Blötaste på länge

Den som hade hoppats på sol, bad, varma nätter och torra gräsmattor på semestern fick tänka om.

”Årets sommar bjöd på en av de blötaste avslutningarna på länge. Under början av augusti svepte ovädret Hans in över landet, som resulterade i såväl översvämningar som blixtnedslagsrekord”, skriver Pricerunner i ett pressmeddelande.

Det resulterade i att försäljningen på storsäljare som golfklubbor, fläktar och luftkonditionering danade.

I stället ökade försäljningen av regnkläder, regn- och vindmätare, liksom gummistövlar.

ANNONS
ANNONS

Paraplyer och regnkläder

Antalet klick på paraplyer steg exempelvis hela 116 procent under veckan 2-9 augusti, skriver Ehandel.se.

Den produkt som ökat mest i klick var en regnjacka från Tretorn. Även bland topp två, tre och fyra på Pricerunners lista fanns regnjackor av olika märken.

”Jämfört med samma månad i fjol har populariteten på regnrelaterade produkter gått upp i juli månad. Framför allt är det regnkläder som svenskarna klickat hem. Under första veckan i augusti fick regnbyxor 50 procent fler klick än under hela juli”, konstaterar Pricerunner.

Skitväder gör susen för Clas Ohlson – Dagens PS

Länderna med längre sommarsemester än Sverige – Dagens PS

ANNONS
ANNONS
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS.

ANNONS
ANNONS