Dagens PS

Kaoset i leveranskedjorna blir nu ännu värre

Leveranskedjorna
Leveranskedjorna väntas bli ännu mer problematiska efter Putins invasion av Ukraina. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 31 mars 2022Publicerad: 31 mars 2022

Problemen i leveranskedjorna höll på att bli bättre efter kaoset kring pandemin. Då kom Vladimir Putins krig i Ukraina.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Problemen i de globala leveranskedjorna skulle bli bättre under 2022. Under pandemin har det varit stora problem att leverera komponenter, där särskilt halvledare hamnat i fokus när bland annat bilindustrin och elektronikindustrin haft problem att producera för att möta efterfrågan.

I år skulle de pandemirelaterade problemen börja släppa – men det var före Ryssland inledde kriget i Ukraina. Det ströp exporten från Ukraina och Ryssland fick stora sanktioner mot sig. En ny covid-våg i Kina med nedstängningar som följd har också skapat stora problem i leveranskedjorna.

General Motors trodde på 30 procent fler bilar

I mitten av februari, före Rysslands invasion, var det positiva tongångar. Problemen med vissa råvaror och delar skulle fortsätta in i 2023, men många företag såg ändå ett ljus i slutet av tunneln och tillgången började bli bättre. General Motors spådde att de skulle kunna bygga 25 till 30 procent fler bilar under 2022 än under förra året, enligt CNN.

Nu har GM i stället just presenterat en nedstängning i två veckor på fabriken i Fort Wayne, Indiana, på grund av bristen på datorchip. Ukraina står för hälften av världens produktion av neon, som används för lasrar i produktionsprocessen av datorchip.

“Folk förväntade sig att halvledarbristen skulle fortsätta. Men ingen förutspådde Ukraina”, säger Bernard Swiecki, forskningsdirektör på Center for Automotive Research, en tankesmedja i Michigan, till CNN.

“Enorma konsekvenser” för leveranskedjorna

Vad som kommer att hända med leveranskedjorna nu är det få som vill göra några förutsägelser om – förutom att det kommer att bli betydligt värre.

ANNONS

“Vi levde under antagandet att produkter, resurser kan röra sig fritt över geografin. När det inte längre är sant har det enorma konsekvenser. Du kan anpassa dig på lång sikt men på kort sikt är återhämtningen mycket smärtsam”, säger Hernan Saenz, chef för avdelningen för global prestationsförbättring hos managementkonsulten Bain & Co.

Läs även: Globala leveranskedjor under press – igen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS