Varorna sitter fast. Dessutom kan möbeljätten Ikea tvingas vara med och betala för stoppet i Suezkanalen i mars, enligt sjörättsprincipen om gemensamt haveri.

ANNONS

Fraktskeppet Ever Given fastnade i Suezkanalen i mars. Det tog sex dagar innan räddningsaktionerna fick loss skeppet och trafiken kunde återupptas.

Men inte för Ever Given, som varit kvar där sedan dess då skeppet beslagtogs och har blivit centralpunkt för den juridiska strid som utspelar sig angående vem som ska få betala för kalaset. Kvar ombord finns varor för hundratals miljoner dollar som varit på skeppet i månader.

Ikea och Lenovo bland förlorarna

Bland de största förlorarna finns svenska möbeljätten Ikea och kinesiska elektroniktillverkaren Lenovo, skriver CNN.

Även mindre bolag som den brittiska cykeltillverkaren Pearson 1860 och Snuggy UK, som tillverkar bärbara filtar, har också viktiga beställningar fastnat i limbo.

”Vi har inte mycket hopp om att se våra varor i år och även om det är försäkrat i transit, räknar vi med att chansen är liten att vi får se en lösning på flera månader om inte år”, säger Will Pearson, vd på Pearson 1860, som säger till CNN att företaget har varor värda över 100 000 dollar på skeppet.

Beslagtogs av domstol

En egyptisk domstol har beslagtagit skeppet sedan kanalmyndigheten stämt Shoei Kisen Kaisha, den japanska ägaren av skeppet, på 916 miljoner dollar för stoppet som orsakades när Ever Given fastnade i kanalen. Skeppet hålls i Great Bitter Lake, en sjö bredvid kanalen, medans rättsprocessen pågår.

Företagen som har varor fast på skeppet kan tvingas vara med och betala en eventuell uppgörelse, enligt en princip i sjörätten kallad gemensamt haveri. Det är en princip med lång historia, som grundar sig i en förutbestämd riskfördelning i vissa situationer eftersom sjöfart är en riskfylld verksamhet.

ANNONS
ANNONS

Ikea bekräftar för CNN att företaget har en mängd olika produkter ombord på fartyget, men ville inte ge några ytterligare detaljer.

Läs mer: Stoppets kostnad: 3,5 miljarder i timmen