Hypen kring memeaktier orsakade nya brakförluster. De dyker upp med jämna intervaller som plötsliga stjärnskott på aktiemarknaden, rapporterar Bloomberg.

ANNONS

Bloomberg News rapporterade nyligen om investerare som såg sina pengar gå upp i rök efter nya satsningar på memeaktier. Privata investerare förlorade ett belopp på sammanlagt 1,65 miljarder dollar.

AMC-aktier som var avsedda för blankning, orsakade förluster till ett värde av 563 miljoner dollar. Bed Bath & Beyond Inc. och GameStop Corp. likaså. Investerare förlorade en miljard dollar när respektive aktier steg 359 respektive 19 procent.

Investerare hade hoppats på ett lägre värde när det var dags att köpa tillbaka de belånade aktierna. Det är så blankning fungerar -–man lånar aktier för att sälja dem på marknaden. När det är dags att köpa tillbaka dem har de förhoppningsvis sjunkit i värde. Mellanskillnaden blir vinst eller förlust.

Memeaktier är betydligt riskablare än andra eftersom förluster kan bli okontrollerat stora. Risken är hög, med väldigt osäker utgång.

Meme är ett internetfenomen

På sajten Daytrading beskrivs memeaktier som internetfenomen snarare än riktiga aktier. Memes presenteras vanligtvis som bilder med kortfattade texter – ofta med humoristiska undertoner. Samspel mellan bild och text kan skapa plötsliga hypes som driver upp intresset för aktier.

Hur kan memes påverka?

Om ett större antal memes plötsligt dyker upp, kan de sprida positiva vibbar kring en specifik aktie – speciellt om de har en humoristisk ton. De kan väcka intresse som sprids via sociala medier, som ofta har ofta en avgörande roll – speciellt som intresset är känsloladdat snarare än logiskt.

Inga verkliga marknadskrafter

En skakig aktiemarknad har blivit föremål för vilda spekulationer och jakt efter snabba cash och drömvinster. Memeaktier, som drivs på, och sprids via sociala medier, orsakar berg-och-dalbaneliknande effekter mellan stigande och sjunkande aktieintervaller.

ANNONS
ANNONS

De plötsliga topparna och fallen är tecken på en delvis osund marknad. Det ligger bland annat i att inga egentliga marknadskrafter ligger bakom memeaktier. De är mer känslostyrda – eller snarare otyglade. Vissa tjänar mycket, medan andra förlorar allt.

Läs även: Gamestop förklarat – så funkar ”memeaktier”  [Dagens PS]