Höjda priser i detaljhandeln är nödvändigt om företagen ska kunna skydda sina bruttomarginaler. Det säger Fredrik Ivarsson, ABG Sundal Collier.

ANNONS

Det skiljer förstås från företag till företag inom sektorn, och beror på vilken produkt man säljer och vilken förmåga företagen har att hantera kostnadsökningarna. Men det gäller ändå att se om sitt hus för de flesta.

”Råmaterial och stigande fraktkostnader klämmer åt konsumentsektorn”, säger Fredrik Ivarsson. ”Därför är det nödvändigt att höja priserna för att skydda bruttomarginalerna”.

Covidvinnare och -förlorare

Det finns en del kategorier som tjänat på pandemin. Bland annat heminredning och renovering har varit populärt, liksom utomhusaktiviteter och elektronik. Andra har råkat illa ut, som hotell- och restaurangsektorn, reseföretag och till viss del också mode.

”Beroende på efterfrågan har en del företag lyckats balansera kostnadsökningarna med att höja priserna, men andra ser marginalerna krympa”, säger Fredrik Ivarsson.

Gör-det-själv-sektorn har sett priserna öka sett över senaste året. Lite längre trender kan ses för företag som sysslar med digitalisering, hållbarhet och hälsa.

Konsumenternas krav ändras

Utmaningar för företag inom sektorn på kort sikt är fortfarande de höjda inköpspriserna och risken för avbrott i försörjningskedjan. På längre sikt kommer företagen att behöva handskas med förändrade konsumentkrav.

”Det kommer att krävas investeringar i digital omvandling och hållbarhet”, säger Fredrik Ivarsson. ”Digitalisering innebär inte bara utmaningar utan också stora möjligheter.”

Pandemin fortfarande nyckeln

Företag som har möjlighet att investera i AI och dataanalys kommer att bli mer effektiva. Det kommer enligt Ivarsson inte bara att ge pengamässig utdelning, utan också minska koldioxidavtrycken. Digitala kanaler innebär också en stor expansionspotential, och fler verktyg för kommunikation.

”Givetvis kommer pandemins utveckling att vara nyckeln, och infektionstalen kommer att gynna några och skada andra”, säger Fredrik Ivarsson. ”Om konsumenternas beteende normaliseras kan köparna gå från ’covidvinnarna’ till ’covidförlorarna.”

ANNONS
ANNONS

De allt högre energipriserna kan också påverka. När konsumenterna måste lägga mer av sin inkomst på ljus och värmer minskar köpkraften för annat.

Läs även: Ikea höjer priserna globalt [Dagens PS]

Läs även: Stölder upp med 12 procent i svenska butiker [Dagens PS]