Analytikerna hade räknat med en uppgång av H&M:s försäljning i andra kvartalet, nu blev den i stället oförändrad.
Börsen: H&M missar målet – aktien rusar ändå


Mest läst i kategorin
Analytikerna i Infronts estimat-sammanställning räknade med att den svenska klädjättens nettoomsättning skulle gå upp med 1,2 procent under den inrapporterade perioden, skriver Omni Ekonomi.
Nu visar siffrorna att nettoomsättningen i lokala valutor är i nivå med motsvarande kvartal i fjol.
“Försäljningen under det andra kvartalet påverkades av ogynnsamma väderförhållanden jämfört med motsvarande period föregående år på flera av H&M-gruppens stora marknader. Juni har fått en bra start”, skriver H&M i ett pressmeddelande.
Nettoomsättningen ökade med 6 procent till 57 616 miljoner kronor (54 504 Mkr) i det andra kvartalet, alltså under perioden 1 mars – 31 maj 2023, jämfört med samma tid i fjol.
H&M-aktien har eld i baken trots svag försäljning
Trots att H&M-försäljningen bommar analytikernas förväntan stiger aktien kraftigt på Stockholmsbörsen.
I skrivande stund, strax före klockan 9.30, är aktien upp med 5,85 procent. Följ kursutvecklingen i realtid här.
Byggfakta är också en av dagens vinnare och klättrar 4,78 procent.
Kinnevik, Viaplay Group och Swedbanks A-aktie sällar sig till skaran av aktier som just nu befinner sig i vinnarcirkeln.
Bland dagens förlorare märks bland andra Billerud och HMS Networks, som båda faller med över 6 procent i förmiddagshandeln på Stockholmsbörsen.
Det breda börsindexet OMXSPI står för tillfället på minus med 0,06 procent medan storbolagslistan OMXS30 är ned med 0,01 procent.
Läs även: Familjen Perssons taktik: Köpa ut H&M?

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.