Dagens PS

Goldman Sachs: Snabbt fall för litium

Litium ökar väldigt i pris till följd av efterfrågan i bilbranschen. (Bild: Pixabay)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 15 juni 2022Publicerad: 14 juni 2022

Investmentbanken Goldman Sachs räknar med ett relativt snabbt fall för priserna på litium. Men de har fel, menar andra experter i industrin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Litium har på kort tid hamnat i fokus för många investerare. Metallen används i den vanligaste batteritekniken, och när bilbranschen ställer om till eldrift har priser snabbt rusat.

Det är till viss del pandemin och den i övrigt skakiga situationen på världsmarknaden som har drivit upp spotpriserna på litium med hela 477 procent under år 2021 och ytterligare 77 procent under 2022. Men det är framför allt att efterfrågan har varit större än utbudet, skriver The Economist.

Det saknades 51 000 ton litium sett till efterfrågan 2021. Nu har ett antal bedömare gått ut och sagt att situationen kommer att lätta och utbudet av litium växa. Bland annat spår Goldman Sachs att produktionstakten snabbt kommer att öka. Det kommer snart att finnas ett överflöd av den viktiga metallen, tror banken.

Gruvbolag på flera platser har prospekterat nya fyndigheter och produktionen kan snart vara igång. Framför allt är det den kinesiska produktionen man ser fram emot. Kina har stora tillgångar av mineralet lepidolit, som innehåller litium, och som man i dagsläget inte har dragit nytta av.

Goldman Sachs: Fall på 23 procent för litium

Goldman Sachs tror att överskottet av litium på marknaden kan ligga på 23 procent redan 2025, och därmed göra slut på bristen. Det tror man kommer att pressa ned priserna från dagens 53 982 dollar per ton till 11 000 dollar per ton. Att investera i litium för att tjäna på prisuppgången skulle alltså vara en ganska dålig idé.

Men The Economist ifrågasätter den analysen. Att framställningen kommer att öka råder det ingen tvekan om. Nya fabriker är på gång i Argentina, Bolivia och Mali, exempelvis. Också i Portugal prospekterar bolag. Det finns också ny lovande teknik, exempelvis kan ett nytt polymerfilter komma att snabba på förädlingsprocessen från saltöken till höggradigt litium.

Men att skala upp produktionen till de nivåer som marknaden idag vill ha är ändå ingen enkel sak.

ANNONS

Joe Lowry, expert inom litiumindustrin, säger till The Economist att haken ligger i lepidolitfyndigheterna.

Researchföretaget Benchmark Minerals räknar till exempel med att litium som man tillverkar från kinesiskt lepidolit resulterar i 20 gånger mer avfall än slutprodukt, eftersom det är ett mycket mer besvärligt framställningssätt. Att få igång gruvdrift brukar inte heller ta kort tid. Det kan ta mellan fem och tio år. Det spräcker absolut tidsgränsen 2025.

”Litiumprojekt är ofta en besvikelse när det kommer till tidsramen”, säger Henry Sanderson, analytiker på Benchmark Minerals.

Samtidigt som industrin försöker komma ikapp kommer efterfrågan på elfordon bara att fortsätta öka. Sanderson tror att spotpriserna kan gå ner, men att de fasta kontrakten kommer att vara stabila.

Läs också:

Det dröjer innan elbilar blir billigare

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS