Dagens PS

EU-länder har fördubblat transporten av rysk olja

I Grekland, Cypern och Malta har rederier fördubblat mängden rysk olja som de transporterar sedan kriget i Ukraina började.
I Grekland, Cypern och Malta har rederier fördubblat mängden rysk olja som de transporterar sedan kriget i Ukraina började. (Foto: Pixabay)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 08 juni 2022Publicerad: 08 juni 2022

Sedan invasionen av Ukraina har EU:s tre största sjöfartsländer fördubblat sina transporter av rysk olja, något som underminerar sanktionerna mot Ryssland.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots EU-ledares desperata försök att pressa Rysslands krigsmaskin genom att blockera rysk export från världsmarknaden har europeiska företag nästan fördubblat sina transporter av rysk olja sedan kriget i Ukraina började, det rapporterar The Independent.

I EU:s tre största sjöfartsländer, Grekland, Cypern och Malta har rederier fördubblat mängden rysk olja som de transporterar. I maj transporterade rederier och fartyg med koppling till dessa tre länder i genomsnitt 58 miljoner fat rysk olja, detta enligt en analys från den icke statliga organisationen Global Witness, skriver Markets Insider.

Underminerar EU:s sanktioner

Ökningen av transporter av rysk olja underminerar EU:s sanktioner mot Ryssland och ökningen beror bland annat på att fraktpriserna har tredubblats sedan invasionen började.

“Fartyg kopplade till Grekland, Cypern och Malta är ett hån mot EU:s ansträngningar att sanktionera Putins krigsmaskin, och gör att pengar fortsätter strömma till Ryssland när landets väpnade styrkor fortsätter att mörbulta Ukraina”, säger Louis Goddard, senior datautredningsrådgivare på Global Witness, till The Independent.

Bryter inte mot sanktionerna

The Sunday Times har upptäckt att grekiska rederier maskerar sina transporter av rysk olja genom att föra över oljan från fartyg till fartyg. Enligt data som tidningen granskat har sådana företeelser ökat, vilket betyder att ett ryskt fartyg lossar olja till ett annat fartyg.

Ingenting tyder på att vare sig rederier eller fartyg som är involverade i frakt av rysk olja bryter mot sanktionerna, detta enligt både The Independent och The Sunday Times. Markets Insider skriver att Financial Times förra veckan rapporterade att EU dock planerar att inte tillåta fartyg som transporterar rysk olja teckna försäkringar, något som är avgörande för sjöfarten.

ANNONS

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Oljepriset väntas slå alla tiders rekord

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS