Beskedet att Nasdaq First North-listande Frill Holding AB förvärvar Bezzt AB genom en apportemission, skapar stora möjligheter att utveckla bolaget till en koncern inom det snabbväxande segmentet functional foods.

Dagens PS intervjuade den tillträdande styrelseordföranden Peter Blom om hur han ser på framtiden och vad som ska åstadkommas.

Genom förvärvet kommer nuvarande aktieägare i Frill att äga 47 procent av aktierna i Frill och aktieägarna i Bezzt äga 53 procent. Förvärvet är villkorat av godkännande av en extra bolagsstämma den 15 december 2020.

Kort vad ser du för huvudsakliga fördelar med att Bezzt och Frill kommer att ingå i samma bolag?
”Detta är ett första steg att bygga en portfölj med varumärken inom kategorin functional food. Med både Bezzt och Frill har vi en riktigt bra bas att bygga utifrån. Där det finns naturliga synergier för att växa snabbt”.

”Det finns även goda förutsättningar att över tid utveckla och lansera nya produkter inom respektive sortiment. Och det på ett kostnadseffektivt sätt”.

Vad ser du för utmaningar i sammanslagningen?
”Jag ser inga större utmaningar att foga ihop de här båda verksamheterna. Bolagen har få anställda. Den här integrationen bör gå smärtfritt”.

Bred distribution 2021

Vad kommer bolaget vara om ett respektive tre år?
”Vid Utgången av 2021 bedömer jag att vi har en bred distribution av båda varumärkena. Dessutom bör vi ha lanserat nya produkter. Jag räknar också med att vi genomfört ett till två förvärv som integrerats. Ambitionen är att bygga en portfölj med produkter inom Functional foods – här finns det många intressanta förvärv att göra i en marknad som är fragmenterad. Det finns även ett stort antal mindre bolag som behöver en annan miljö för att kunna utvecklas till sin fulla potential. På rullande tolv månader ska bolaget dessutom ha ett positivt kassaflöde”.

”Om tre år – vid ingången av 2024 har vi en bred distribution i Norden. Bolaget bör då kunna ha en omsättning över på 300 miljoner kronor och redovisa en god lönsamhet. Vi är väl positionerade med en bred portfölj av produkter som påvisar hälsoeffekter”.

ANNONS
ANNONS

Vad har du för erfarenhet av att jobba med snabbrörliga konsumentvaror?
”Jag har en lång erfarenhet att bygga bolag inom snabbrörliga konsumentvaror. Jag var VD och startade Valio i Sverige, har ett förflutet som försäljningschef på Kavli, COO och lanserade Häagen Dazs i Skandinavien och VD på Sony Sverige”.

Du var VD för Karo Pharma, som var förvärvsintensivt och som sedan såldes till EQT för 6,3 miljarder kronor. Går det att göra en liknande resa med Frill?
”Alla företag har sina möjligheter och förutsättningar. Frill har en bra plattform att bygga vidare på där nya produkter kommer tillföras och möjliga förvärv genomföras. Frill kommer de närmaste två, tre åren att utvecklas till ett väl positionerat bolag inom functional foods. Vi kommer att ha byggt en kultur med stark marknadsorientering”.

Läs mer: Frill föreslår förvärv av Bezzt: ”Viktigt steg i vår strategi” [Dagens PS]