Dagens PS

Börsbolagen som kan bli vinnare på fotbolls-EM

Fotbolls-EM
Fotbolls-EM 2024 börjar på fredag. (Foto: Michael Probst/AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 10 juni 2024Publicerad: 10 juni 2024

Tror du på succé för fotbolls-EM? Aktier att satsa på då är bland annat spelbolagen Kindred, Betson och Kambi samt TV4-ägaren Telia.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På fredag kväll inleds fotbolls-EM 2024 i Tyskland på Allianz Arena i München där hemmanationen tar emot Skottland.

40 procent av Kindreds intäkter

En ljuvlig månad väntar sedan fram till finalen för de fotbollsintresserade, men även för en del av börsens bolag blir det en avgörande tid.

Det mest uppenbara är kanske spelbolagen, där operatören Kindred (börskurs Kindred) har 40 procent av sina intäkter från sport och Betsson (börskurs Betsson) nära 30 procent, enligt en artikel i Privata Affärer. Tillväxten för ett EM har historiskt legat på 1-5 procent, enligt artijkeln.

För sportboksleverantören Kambi kommer 100 procent av intäkterna från spelandet på sport. Även kundanskaffningsbolaget Better Collective har mycket att vinna på ett lyckat mästerskap.

“Kambi är det enda renodlade sportspelsbolaget och nästan hälften av intäkterna genereras i Europa, vilket har betydelse om vi bara håller oss till EM, säger förvaltaren och syftar på att Sydamerikas motsvarighet, Copa America, också går av stapeln i sommar”, säger Marlon Värnik, förvaltare på Excelity, till Privata Affärer.

Bäst med skrällar för bolagen

För spelbolagen är det bäst om det blir många skrällar i mästerskapet, då sportspelarna gillar att spela på favoriter. Dock omsätts ofta vinster från sportspel senare i den mer lukrativa kasinoverksamheten, vilket är svårt att kvantifiera.

ANNONS

Telia (börskurs Telia) är ett annat börsnoterat bolag som har exponering mot mästerskapet, i form av att de äger TV4 som har sändningstillståndet. Internationellt har storbolag som Walt Disney, Deutsche Telekom, Comcast, China Mobile, Fox och ITV också rättigheter att sända i olika delar av världen.

Bland de stora sponsorerna som kommer att synas i tv-rutan finns bland annat Nike, Adidas, Coca-Cola, Alibaba, Booking och BYD.

Läs även: Så ska britterna tjäna miljarder – på öl (Dagens PS)

Läs även: Självmål – så utmanar klubbägarna fotbollen (Dagens PS)

Läs även: Mest mål för pengarna – här är de effektivaste lagen (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS