Det svenska fintechbolaget Anyfin har marknadsfört sig som ett snällt alternativ jämfört med etablerade banker och låneinstitut. Men Anyfin får nu svidande kritik av konsumentverket.

Fintechbolaget Anyfin har sedan 2017 utmanat bankerna genom att köpa kunders privatlån hos andra låneinstitut.

Bolaget har aktivt vinklat sin marknadsföring för att smutskasta kreditbolag och fick senast i fjol svidande kritik av konsumentverket för reklam som förskönade skuldsättning.

Nu är Anyfins marknadsföring i blådsväder igen, rapporterar Di Digital.

”Vid en helhetsbedömning tycker vi inte att Anyifins marknadsföring möter kraven som fastställs i lag”, säger Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket och ansvarig handläggare i ärendet.

Rabatter för att rekrytera vänner

Roten till problemet ligger i de incitament som finns för att kunder ska värva vänner till att flytta sina lån till Anyfin.

För att rekrytera en ny kund till Anyfin får den befintliga kunden ett avdrag på 200 kronor på sin nästa faktura.

ANNONS
ANNONS

Det är dock inte första gången som ett av Anyfins värvningsprogram slås ner av Konsumentverket.

Bolaget hade nämligen ett liknande program fram tills förra året – med skillnaden att både den gamla och den nya kunden fick en rabatt vid en värvning.

Värvningar viktiga för tillväxten

”En av de absolut starkaste kanalerna för oss sedan lanseringen är att kunder rekommenderar andra om Anyfin, både organiskt eller med hjälp av incitament som dessa”, säger Mimmi Arndt, Anyfins marknadschef.

Konsumentverket menar dock att Anyfins rabatter inte är förenliga med de lagar och regler som gäller för kreditmarknaden.

”I våra allmänna råd är vi väldigt tydliga med att rena lockelser och ekonomiska kompensationer – som att man drar av 200 kronor på fakturan eller att man får 1 000 kronor i innestående saldo – skiljer sig åt”, förklarar Rudina Muliqi.

Läs mer: VD dolde aktieportfölj – åker på skattesmäll