Dagens PS

Bankkrisen öppnar dörren för investeringar i flygplan

Flygplan
Private equitybolag ser möjligheter i flygsektorn sedan efterfrågan på flygplan är skyhög (Foto: TT).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 24 mars 2023Publicerad: 24 mars 2023

Bankkrisen får riskkapitalet att flockas till flyg- och rymdindustrin som är i skriande behov av kapital för att möta den ökade efterfrågan på flygplan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Oron och turbulensen i bank- och finanssektorn skapar nya möjligheter investering i flyg- och rymdindustrin. Flygtillverkarnas leverantörer har ett stort behov av kapital för att möta den skyhöga efterfrågan på flygplan. 

Det rapporterar Reuters.

Efterfrågan på flygplan har skjutit i höjden sedan resandet tagit fart igen efter nedgången under pandemin.

En hel del av flygtillverkarnas leverantörer förlitar sig på medelstora banker för kapital, men sedan kollapsen av Silicon Valley Bank hotar stramare tyglar för bankernas utlåning.

Tuff för mindre bolag att hitta kapital

En del mindre leverantörer hade redan före krisen tufft att hitta kapital för att finansiera den allt större efterfrågan på flygplan och flygdelar. Här ser private equity-företagen stora möjligheter, men deras kapital kan också riskera att små familjeägda bolag tappar kontrollen över ägandet.

Richard Aboulafia, vd på det amerikanska flygkonsultföretaget AeroDynamic Advisory, har sett fler private equity-investeringar i små leverantörer i år när de brottas med stigande räntor och skulder.

Regionala banker har en överdriven roll inom kommersiella lån i USA, menar en analytiker hos JP Morgan. Medelstora regionala banker står för ungefär 43 procent av landets kommersiella lånestock men äger bara 25 procent av bankerna tillgångar.

ANNONS

Sitter på stora summor pengar

Private equity-företag i USA har just nu stora mängder pengar att sätta i arbete, och tillsammans har de uppskattningsvis 1,96 biljoner dollar i kontanter som bara väntar på att få jobba, enligt data från analysföretaget Preqin.

Efterfrågan på reparationer underhåll för att hålla flygplanen igång ökar också. Antalet globala private equity-affärer bland bolagen med innehav i flygbolag steg under år 2022 till 216. Det är mer än dubbelt så många som 2019 och den högsta siffran på över tio år.

En del företag som tidigare använde stigande fastighetsvärderingar för att generera kapital vänder sig också nu till private equity.

Vill du läsa mer om vad som händer i finansbranschen? Så här enkelt tar del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Strandade flygplan i Ryssland – vem betalar?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS