Dagens PS

Strandade flygplan i Ryssland – vem betalar?

Veckans nyheter: Fyllehandel och dyr internetstängning
Mängder av väst-ägda flygplan blev kvar i Ryssland när landet invaderade Ukraina. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 16 mars 2023Publicerad: 14 mars 2023

Hundratals västägda flygplan står strandade i Ryssland. Nu strider försäkringsbolag och flygplanens ägare om vem som ska ta det ekonomiska ansvaret.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter krigsutbrottet i Ukraina har hundratals västägda flygplan blivit kvar i Ryssland, strandade på marken och omöjliga att komma åt för sina ägare.
I stället har ägarna nu begärt ersättning från sina försäkringsbolag, vilka vägrat ersättning, skriver Financial Times.

MISSA INTE: Amerikanska microchip smugglas till Putins krig – så går det till 

Försäkringsmiljarder

Försäkringsbolagens tes är nämligen att det faktum att flygplanen är strandade och tagna i beslag i Ryssland inte är en förlust ur en försäkringsaspekt.

Det kan tyckas vara en udda synvinkel om man inte är försäkringsbolag – men om man är ett sådant och krävs på miljarder även mätt i dollar, så tar man väl till de argument man hittar.

ANNONS

Senaste nytt

Miljardbelopp

Försäkringsbolagen står nu inför en stor rättegång i London High Court där flyglansleasingföretag kräver dem på dessa miljardbelopp.

AerCap, världens största ägare av kommersiella flygplan, riktar sina krav mot försäkringsbolagen AIG, Lloyd’s of London och Fidelis.

ANNONS

Efter Storbritanniens och EU:s sanktioner mot Ryssland begärde AerCap att de ryska flygbolag som leasat planen skulle lämna tillbaka dem.
Flygbolagen vägrade, registrerade om planen som ryska och fortsatte flyga med dem.

Vägrar betala

Totalt sett hamnade hundratals västägda flygplan i samma situation och det är inför de krav som det leder till, som försäkringsbolagen hävdar att beslagen av flygplanet inte är en förlust i försäkringarnas mening och vägrar betala.

AerCap väckte en stämningsansökan i London High Court mot sina försäkringsbolag i juni förra året.

I den begär man cirka 3,5 miljarder dollar för de 116 strandade flygplan och 23 motorer det handlar om.

Gemensam rättegång

I måndags beslutade justitierådet Christopher Butcher att AerCap-tvisten, tillsammans med en annan stämningsansökan, från Dubai Aerospace Enterprise mot elva försäkringsbolag inklusive AIG, tillsammans med ytterligare två stämningar ska behandlas i en gemensam rättegång som “kommer att spara avsevärd tid”.

Flyg är ett av de största områdena för väntade försäkringsförluster från Ukrainakriget.

ANNONS

För Lloyd’s of London gäller knappt hälften av de 1,6 miljarder pund som avsatts på grund av konflikten flygkrav.

Sker inte snabbt

“Jag tror inte att något kommer att hända spektakulärt snabbt,” sade Lloyds vd John Neal till FT förra veckan och lyfte fram komplexiteten i bevakningen och frågan om huruvida en försäkringsbar förlust har inträffat.

Läs även: Här är drycken som smakar allra bäst uppe i luften  

Läs även: Flygplanen räcker inte till när resandet tar fart  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS