Enligt tidningen gör obekräftade uppgifter gällande att Swedbank – som under två dagar i rad haft omfattande teknikstrul – ”delvis” varit föremål för så kallade belastningsattacker.

Dagens PS har både under måndagen och tisdagen rapporterat om Swedbanks teknikkrångel, vilket gjort att kunder haft stora problem att använda appen och övriga digitala tjänster på Swedbanks internetbank.

Bara under januari i år har Swedbank enligt sajten Downdetector, som Di refererar till, haft strul med tekniken vid fem tillfällen och lika många dagar.

Fler än tusen störningar har rapporterats in under tre av dagarna.

Swedbank svarta fåret

Ingen annan storbank på Stockholmsbörsen har i år haft så mycket teknikstörningar som Swedbank, framgår det, och i slutet av 2020 hade Swedbank också omfattande störningar som påverkade bankens aktiehandel.

ANNONS
ANNONS

Unni Jerndal, presschef på Swedbank, säger till Di att störningarna är ”mycket olyckliga”. Hon ber å bankens vägnar kunderna om ursäkt men vill inte kommentera om banken, som det påstås, utsatts för cyberattacker.

Unni Jerndal förklarar att Swedbanks rutiner sådana här gånger är att ”kunder som upplever att de lidit ekonomisk skada kan göra en reklamation via kundcenter eller kontor”.

Swedbank har skyldighet att svara upp till de krav som ställs på storbankerna när det gäller stabilitet och tillgänglighet. Finansinspektionen kan sätta press på Swedbank att vidta åtgärder för att det upprätthålls.

Men det är oklart vad de senaste händelserna på Swedbank föranleder för åtgärder från FI, om en tillsynsaktivitet inletts mot banken, skriver Di.