Dagens PS

Storbank i blåsväder efter generalmiss

Danske Bank hävdar att fel i it-systemet ligger bakom de allvarliga, felaktiga amorteringarna till bankkunder. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
Danske Bank hävdar att fel i it-systemet ligger bakom de allvarliga, felaktiga amorteringarna till bankkunder. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 31 aug. 2020Publicerad: 31 aug. 2020

Notan för skandalen som drabbat bankens kunder väntas bli flera hundra miljoner danska kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Danske Bank – som det rör sig om – skyller på brister i it-systemet i den härva av fadäser som nu avslöjas.

Bland annat handlar det om felaktiga amorteringar som danska kunder tvingats betala i åratal, för övrigt bankens mest ekonomiskt utsatta kunder, rapporterar Berlingske och danska TV2.

Danske Bank tillstår att man klantat till det. Banken har även pungslagit kunder som redan har betalat sina gamla och sedan länge avklarade lån.

För höga belopp har dessutom begärts in på amorteringar – och räkningar har skickats till fel personer, framgår det.

Danske Bank medger att banken krävt in 50 miljoner danska kronor för mycket. Men banken tar höjd för att notan för det allvarliga sjabblet blir mycket högre än så, runt 400 miljoner danska kronor.

Utredning pågår, enligt Danske Bank, gällande över 100 000 kunder varav banken räknar med att betala tillbaka pengar till 15 000 av dessa drabbade kunder.

Enligt TV2 har de flesta av misstagen uppkommit efter 2004 men det finns även kunder drabbade så långt tillbaka som 1979.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS