Dagens PS

Ännu en mediejätte delas upp

media Vivendi
Vincent Bolloré, huvudägare, vill stycka Vivendi och visa att ett plus ett plus ett är betydligt mer än tre. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 14 dec. 2023Publicerad: 14 dec. 2023

Franska mediekonglomeratet Vivendi vill dela sig i tre delar som ska noteras separat. Bolaget säger att man börjat arbeta med en plan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I likhet med flera andra mediekoncerner överväger nu franska Vivendi att dela upp sig i tre delar, som sedan ska noteras separat.

Det är ägaren Vincent Bolloré som sjösätter sin plan efter att han tröttnat på den låga värderingen av Vivendi.

Det Paris-baserade företaget säger i ett meddelande att man börjat arbeta med bankirer och advokater för att se hur en sådan plan kan genomföras.

Ambitionen är att maximera den totala värderingen av de delar Vivendi består av.

”Begränsad förmåga”

“Vivendi har fått utstå en avsevärt hög konglomeratrabatt, vilket avsevärt har minskat dess värdering och därigenom begränsat dess förmåga att genomföra externa tillväxttransaktioner för sina dotterbolag”, heter det.

“För att till fullo frigöra utvecklingspotentialen i alla dess aktiviteter” kommer man därför att ”undersöka möjligheten att ett projekt dela upp företaget i flera enheter”.

För två år sedan skalade Vivendi av Universal Music Group i en börsnotering.

ANNONS

Det var koncernens mest värdefulla verksamhet som då avskildes och efter det har den kvarvarande delen av koncernen underpresterat på börsen, i ägarnas ögon.

ANNONS

Senaste nytt

Bra läge nu

Nu har Vivendi ett bra läge att starta sin klyvningsprocess.

Nyligen tog man över Lagardère och fick då bokförlaget Hachette och andra prestigedelar till koncernen.

Vincent Bolloré, huvudägaren, började investera i Vivendi redan 2011 och tog kontroll över koncernen med 30 procent av aktierna.

2018 inkluderade han reklambolaget Havas i Vivendi, samma år för övrigt som han ersattes av sin son Yannick Bolloré som ordförande för Vivendi.

Svaga synergier

Vivendi har länge ansetts ha problem med att skapa en enhetlighet inom koncernen och har haft svårt att skapa synergier mellan olika verksamheter, skriver Financial Times.

ANNONS

Det har dels varit en källa till frustation för ägarna och dessutom gjort investerare kallsinniga.

Nu lagar man efter läge och delar istället upp koncernen i tre delar. Vivendis största verksamhet, Canal+, blir i så fall ett eget bolag liksom Havas.

Investmentbolag kvar

Den tredje delen blir ett börsnoterat investmentbolag med Lagardère och andra noterade och onoterade innehav inom media och underhållning.

Vivendis aktie har fallit cirka 15 procent sedan Universal Music Group särskildes.

Samtidigt har UMG – där Vivendi fortfarande äger 28 procent – stigit med cirka 9 procent sedan det fått flyga med egna vingar.

Läs även:

Schibsted inför stort sparpaket – Dagens PS

ANNONS

Miljarder ska rädda Viaplay efter brakförlust – Dagens PS

Fotboll: Deutsche Bank säljer tyska mediarättigheter – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS