Efter år av turbulens på grund av det avbrutna samarbetet med Ye, tidigare känd som Kanye West, verkar Adidas nu återhämtat sig och stärka sin position på spelplanen.
Adidas i toppform: Höjer vinstprognosen
Mest läst i kategorin
Adidas har kämpat för att behålla sin position på marknaden sedan företaget bröt med rapparen och modedesignern Kanye Wests Yeezy-varumärke.
Nu tycks det som att företaget ser ljusare dagar framför sig, berättar CNBC.
Företaget återhämtat
Under en nyligen publicerad rapport meddelade Adidas att företaget förväntar sig att förbättra sin vinstprognos för helåret 2024.
Denna optimistiska uppdatering följde efter att företaget rapporterat överraskande starka preliminära resultat för det andra kvartalet.
Intäkterna ökade med imponerande 11 procent jämfört med föregående år, vilket visar på en återhämtning efter tidigare utmaningar.
Senaste nytt
Adidas skiftat fokus
En stor del av Adidas framgångar tillskrivs ökad försäljning – exklusive den tidigare kämpande Yeezy-kollektionen.
Adidas avslutade majoriteten av sitt osålda Yeezy-lager och avbröt samarbetet med Kanye West på grund av kontroversiella uttalanden.
Trots detta har företaget lyckats fokusera på andra områden och öka sina intäkter betydligt.
Höga förväntningar
Företaget förväntar sig nu en betydande ökning av rörelsevinsten till 346 miljoner euro för årets andra kvartal, vilket motsvarar ungefär 4 miljarder kronor.
Detta är en markant förbättring jämfört med föregående års andra kvartal, då rörelsevinsten var 176 miljoner euro, motsvarande cirka 2 miljarder kronor.
Dessa siffror stärker företagets marknadsposition och indikerar en stabil återhämtning efter tidigare ekonomiska utmaningar.
På onsdagen steg även Adidas aktiekurs efter att företaget meddelat höjda vinstprognoser för helåret 2024.
Läs även: Adidas ser ljuset efter Kanye West. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.