Dagens PS

Kinesiska konsumenter väljer bort Nike och Adidas

Kinesiska konsumenter
Utländska varumärken som till exempel Adidas kämpar mot minskande försäljning (Foto: TT)
Daniel Bylund
Daniel Bylund
Uppdaterad: 17 feb. 2022Publicerad: 17 feb. 2022

Den kinesiska marknaden är med sina 1,4 miljarder konsumenter världens största. Men globala varumärken som Nike och Adidas kämpar för att inte tappa marknadsandelar när konsumentnationalismen växer sig starkare i landet. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ny statiskt från e-handelsplattformen Alibabas Tmall visar att konsumentnationalismen är på stark uppgång i landet. Kinesiska konsumenterna väljer i allt högre grad inhemska varumärken framför västerländska, rapporterar Bloomberg.

Kinesiska konsumenter väljer nationellt

Trenden att välja kinesiska varumärken framför utländska syns inom flera olika branscher, som till exempel smink, läskedrycker och barnmat. Nestle som är en global gigant har sett sin dominans försvinna framför kinesiska varumärken.

Tidigare har kinesiska konsumenter sökt sig till internationella varumärken för det har varit oroliga över lokala produkters kvalitet och säkerhet. Men tecken på att oron minskat syns i landet när det börjat säljas flera olika alternativ. Den största utmaningen för den kinesiska konsumentnationalismen ligger i att långsiktigt upprätthålla kvalitet, skapa varumärkeskännedom och skapa kundlojalitet i nyckelprodukter.

“Kinesiska företag stiger snabbt från 0 till 1 till 10. Men de saknar ofta uthållighet från 10 till 100”, säger Jason Yu, vd för analysföretaget Kantar Worldpanel Greater China i Shanghai.

Skandalen i Xinjiang

Övergången till inhemska varumärken har drivits på av bomullskandalen i Xinjiang under förra året, där ett avslöjande visade på bristande mänskliga rättigheter inom industrin. All bomull från provinsen förbjöds och Adidas och Nike som köpte sin bomull från Xinjiang tappade för första gången tronen som de populäraste varumärket inom kategorin sneakers.

Kinesiska företag var snabba att stötta kraven på bättre mänskliga rättigheter och såg sin försäljning öka medan konkurrenternas föll. Det är ett stort dilemma för bolag som Nike och Adidas som gjort stora investeringar i den kinesiska marknaden. Med en minskad försäljning riskerar det att leda till mindre marknadsdelar och tappade intäkter. Konsekvenserna syns redan i den senaste kvartalsrapporten där lägre intäkter redovisas.

ANNONS

Viktig marknad

Kina är en viktig marknad för både Nike och Adidas. De har investerat tungt i landet och kampen om de kinesiska konsumenterna kommer att fortsätta. En tydlig trend bland är den snabba digitaliseringen i landet och konsumenterna är mer uppkopplade och digitala än någonsin. Sedan 2021 sker över hälften av alla inköp sker via e-handelsplattformar.

“Vi blir lite bättre för varje kvartal”, sa Nikes verkställande direktör John Donahoe under en telefonkonferens i samband med kvartalsrapporten. “Vi kommer att fortsätta att investera för att leda utvecklingen i Kina.”

Läs även: Skokollektion såldes på auktion för 25 miljoner dollar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS