Förra årets iskalla trend håller i sig när allt fler svenskar vågar sig på isbad. Så hur fungerar det egentligen och vad behöver du som nyfrälst vinterbadare tänka på? Här är några av fördelarna med att ta sig ett dopp.

ANNONS

Is som lindring

Kyla som behandlingsform och prestationshöjare stäcker sig långt tillbaka i tiden. Inom elitidrotten är is en av de mer belevade metoderna för att snabbt mildra och behandla inflammationer, muskelvärk och bristningar. Isomslag eller bad påskyndar också återhämtningen efter träning.

Utöver det kan isbad ge hälsoeffekter som förbättrad sömn, reducerad stress, skärpt koncentrationsförmåga och lägre blodtryck. Många vittnar även om att isbad höjer det totala välbefinnandet. Något som enklast kan förklaras med endorfiner.

När du utsätter dig själv för kyla, kickar kroppen immunförsvar in och smärtlindrande ämnen och endorfiner skickas ut i kroppen. Endorfiner är kroppens naturliga lyckohormon som sprider en känsla av fysiskt välbehag. Endorfin främjar immunförsvaret och förbättrar vår förmåga att läka sår och skador.

Endorfin är kopplat till vårt belöningssystem som bland annat utsöndras vid motion, skratt och förälskelse. Hormonet kan också uppkomma när vi stressar kroppen och då generera i ökad drivkraft. Tittar man på isbad, utlöser det kalla vattnet en chock i kroppen som bygger endorfin, vilket påverkar samtliga av kroppen funktioner positivt.

Världens längsta isbad

En av dem som kan allt om isbad är den nederländska äventyraren och stuntmannen Wim Hof. Med hjälp diverse test och forskning står Hof, alias Ice man, bakom den så kallade Wim Hof-metoden. Den kontroversiella metoden bygger i korthet på människors förmåga att klara av extrema temperaturer och själva kontrollera sin kroppstemperatur.

Som ett led i detta har Hof förespråkat såväl isbad som isdusch. Hof är också den som innehar världsrekordet i isbad, med en varaktighet på 1 timme, 52 minuter och 42 sekunder.

Kan det vara farligt?

Eftersom alla inte är ismän, är lagom bäst. Isbad bör som det mesta av livets goda avnjutas i små doser. Vinterbadar du lagom ofta och länge är det inte farligt. Ett snabbt dopp någon eller några gånger per vecka, är fullt tillräckligt för att uppnå en positiv effekt. Den absoluta maxgränsen bör inte överskrida 10–15 minuter.

ANNONS
ANNONS

Du som lider av hjärtrelaterad sjukdom bör konsultera din läkare. Detsamma gäller dig som lider av diabetes. Tänk också på att isbad sänker din kroppstemperatur kraftig. Efter ditt dopp är det därför viktigt att du klär dig varmt, förslagsvis med tjock badrock, mössa och vantar.

För dig som precis börjat, eller funderar på att isbada är det bästa rådet att gå ut försiktigt. En bra förberedelse innan det första doppet kan vara att duscha riktigt kallt. När du känner dig redo för premiärdoppet håller du det kort, för att sedan successivt utöka tiden du är i vattnet.

Läs även: 5 träningstips som håller dig igång i december [Dagens PS]