Dagens PS

Vändningen: Det historiska fartyget räddat

Norrtelje
Nu är äntligen den gamla skärgårdsångaren S/S Norrtelje på plats i Stockholm för byte av nästan 50 procent av skrovet. En mycket lyckad räddningsinsats har samlat in 12 miljoner kronor på rekordtid. (Foto: Vänföreningen S/S Norrtelje)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 04 dec. 2023Publicerad: 04 dec. 2023

I förra veckan bogserades S/S Norrtelje från Norrtälje in till Beckholmen i Stockholm för en totalrenovering av skrovet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det utbröt ett ramaskri i hela Roslagen när det visade sig att den gamla skärgårdsångaren S/S Norrtelje riskerade att skrotas.

Fartyget räddades från skrotning 1968 och har sedan dess legat förtöjd som restaurangbåt inne i Norrtälje stad.

S/S Norrtelje
Det är så här hon har legat inne i Norrtälje sedan hon räddades från skrotning 1968. Nu är hon räddad igen och ligger nu i docka i Stockholm. (Foto: Vänföreningen SS Norrtelje)

Vid en inspektion i somras visade det sig dock att stora delar av stålskrovet var i akut behov av åtgärd, och hon dömdes ut.

Dyr nota

En offert på byte av i stort sett halva skrovet, togs in av föreningen som äger henne. Summan landade på närmare 12 miljoner kronor – långt mycket mer än vad föreningen själva skulle ha råd med.

S/S Norrtelje
Här bogseras Norrtelje förbi Furusund mot målet inne i Stockholm. (Foto: Vänföreningen SS Norrtelje)

Budskapet var enkelt – renovering eller skrotning.

I dag ligger S/S Norrtelje tryggt i torrdockan på GV varv på Beckholmen i centrala Stockholm efter en stilla bogsering genom skärgården i förra veckan.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Snabb insamling

Detta har gjorts möjligt genom en rekordsnabb insamling av de behövda 12 miljonerna. Bland annat donerade Roslagens Sparbank 1 miljon kronor som en start för projektet.

S/S Norrtelje
Nu ligger hon på plats i dockan på Beckholmen. Ungefär 50 procent av skrovets alla plåtar behöver bytas visade det sig. (Foto: Vänföreningen SS Norrtelje)

Resten av pengarna har donerats av privatpersoner samt lokala företagare.

Arbetet med plåtbytet i skrovet igång sätts omedelbart och fartyget beräknas vara klar för återbogsering under senvåren 2024.

S/S Norrtelje
Det är inte så mycket av arbetet som kommer synas från kajkanten på dockan på Beckholmen i centrala Stockholm. (Foto: Staffan Söderhäll)

Läs mer:

Förbannelsen över S/S Norrtelje – kan skrotas (Dagens PS)

Om räddningsaktionen här

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]