Dagens PS

Förbannelsen över SS Norrtelje – kan skrotas

Norrtelje
En gång i tiden var S/S Norrtelje skärgårdens drottning. Nu är hennes framtid oviss. (Foto: S/S Norrteljes vänförening)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 27 sep. 2023Publicerad: 27 sep. 2023

Under 1965 räddades det vackra ångfartyget SS Norrtelje från att skrotas av ett gäng entusiaster. Nu hänger bilan åter tung över det vackra fartyget.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ända sedan hon sjösattes år 1900 har det vackra fartyget S/S Norrtelje varit omtalat som ett av skärgårdens vackraste fartyg.

Beställaren, Norrtelje Ångfartygs AB, hade låtit ingenjörerna H.A. Bertheau och Ernst Hernberg konstruera ett stort, snabbt och vackert fartyg som skulle klara av att trafikera hela skärgården samt över till Ålands skärgård.

Hon blev också ett mycket uppskattat fartyg av sina passagerare och kom att gå i många trader i norra skärgården under de kommande 60 åren.

Norrtelje
Så här såg hon ut i sin glans dagar då hon trafikerade traden Stockholm till Norrtelje. Nu vilar skrotningens mörka moln över henne igen. Självklart ska hon även denna gång räddas till framtiden. (Foto: S/S Norrteljes vänförening)

1965 verkade dock hennes saga all. Hon var då mycket sliten efter alla år och låg för upphuggning på Finnboda varv i Stockholm.

Räddad för första gången

Det fanns dock många röster som höjdes för att rädda fartyget till framtiden, och de som den gången drog henne ur skrotningsdödens käftar var resebyrån Nyman & Schultz.

Norrtelje
Efter att ha räddats från skrotning, låg fartyget nedanför slottet som flytande kontor och bas för Nyman & Schultz sightseeingbåtar. (Foto: Monne Sahlberg)
ANNONS

Norrtelje blev nu bolagets flytande kontor nedanför slottet i Stockholm. Denna lösning höll dock bara två år innan fartyget åter var till salu och hotet om skrotning återkom.

ANNONS

Senaste nytt

Åter till Norrtälje

Norrtälje stad fick då erbjudandet om att köpa “hem” henne till hamnen för 225 000 kronor.
Staden ansåg sig dock inte ha råd med engagemanget. Istället blev det en privat stiftelse som denna gång gick in och köpte henne.

Norrtelje
Sedan 1968 har hon legat som flytande restaurang inne i Norrtälje hamn. Frågan är nu, hur länge till? (Foto: WikiCommons/Jonas Bergsten)

Sedan dess har S/S Norrtelje legat i Norrtäljes inre hamn som fast förtöjd restaurang. Under åren har ett antal stora arbeten genomförts, men nu står stiftelsen som fortfarande äger fartyget, för sin största utmaning.

12 miljoner behövs

Vid en inspektion bedömdes fartyget ha stora renoveringsbehov. Kostnadsbilden ligger i dag på cirka 12 miljoner för att återställa fartyget i det skick som krävs för att kunna fortsätta fungera som idag.

För att nå ut med behovet om ekonomiskt stöd har ägarstiftelsen bildat kampanjen “Länge leve SS Norrtelje” med målet att ge fartyget en framtid.

ANNONS

Planen är att privatpersoner, sponsorer och även kommunen ska gå in med lika delar var. Något som Norrtälje kommun redan sagt ja till.

Förhoppningsvis kommer “skärgårdens okrönta drottning” åter kunna räddas från skrotningen. Kanske kommer även du kunna ge ditt bidrag till hennes framtid?

Läs mer här:

Om S/S Norrtelje

Om när S/S Norrtelje kom hem igen

Om när strömlinjeformen gick till sjöss (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS