Dagens PS

Tvåtaktsmotorer ska bort – kan förbjudas

tvåtaktsmotor
En Crescent Marin 4, 4 hkt, tvåtaktsmotor med inbyggd bränsletank.Den motortypen behöver fasas ut, enligt HaV (Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT )
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 03 feb. 2022Publicerad: 03 feb. 2022

Gamla tvåtaktsmotorer i båtar behöver fasas ut. Anledningen är deras stora miljöpåverkan. Nu föreslår Hav- och vattenmyndigheten politiska åtgärder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Miljöfarliga tvåtaktsmotorer och farlig båtbottenfärg behöver försvinna för att åstadkomma en bra miljöstatus i svenska havsområden, menar HaV – Hav- och vattenmyndigheten. Nu förnyar myndigheten sitt åtgärdsprogram så att det ska vara anpassad till EU:s havsmiljödirektiv.

”Man har sett att man inte uppnår god miljöstatus i svenska havsområden. Då har vi på HaV tillsammans med andra myndigheter och forskning tittat på var det finns behov att sätta in åtgärder”, säger Fredrik Lindgren, utredare på HaV, till tidningen Praktiskt båtägande.

Att fasa ut tvåtaktsmotorerna är bara ett av myndighetens 14 förslag på åtgärder för att klara miljömålen. Det är allt från trålfiske till skydd av marina däggdjur som står på dagordningen.

Tvåtaktsmotorerna får inte säljas

När det gäller fritidsbåtar är det dels tvåtaktsmotorerna och dels bottenfärger med biocider som omfattas. Tvåtaktsmotorerna får ändå inte längre säljas i EU på grund av bränsleförbrukningen. Det som återstår är att få bort de som används nu.

Exakt hur HaV ska uppnå målet att fasa ut tvåtaktsmotorerna är oklart – det krävs politiska beslut för att styra utvecklingen. Ingen myndighet kan idag utfärda ett regelrätt förbud.

Mats Eriksson, vd på Sweboat, Båtbranschens riksförbund, hoppas att det kan bli fråga om någon form av skrotningspremie.

”Det ska vara enkelt att få premien och den ska vara tillräckligt hög för att det ska vara värt att göra sig av med sin gamla trotjänare. Det här är en pålitlig motor som bara startar år efter år, så det kommer ta emot för människor att skrota den, även om man vet om att den är ganska miljöskadlig”, säger Mats Eriksson.

ANNONS

Utfasningsprocessen av båtbottenfärger med biocider är inte en lika stor utmaning, tror Mats Eriksson.

”Det sker ju redan en väldigt stor utveckling med alternativa färger och olika metoder som bottentvättar och skrovdukar… Där är förändringen redan igång och det känns inte lika angeläget att sätta något förbud”, säger han till Praktiskt Båtägande.

Läs också:

E10 ingen fara för båten – oftast
Candela C-POD – världens effektivaste båtmotor

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS