Det våras för baseballkepsen. Åtminstone om man ska tro modejournalisten Jacob Gallagher på The Wall Street Journal som ser ett ökat intresse för kepsen efter att den florerat i serier som ”Succession” och ”The Morning Show.”

ANNONS

Från sport till status

Basebollkepsen stammar från basebollens USA och har sedan 50-talet använts mer eller mindre frekvent, både i och utanför sportsammanhang.

Ett av sina större uppsving har plagget emellertid fått efter att karaktärer i populära streamingproduktioner burit kepsen som en exklusiv modeaccessoar. Något som enligt Jacob Gallagher, trendspanare på The Wall Street Journal, genererat i att baseballkepsen fått en helt ny fanbase. En hausse som även gjort att försäljningssiffrorna på dessa sportiga huvudbonader rusat i höjden.

Det främsta exemplet på denna typ av kepsfrenesi ser vi i HBO Max maktkamp “Succession”, där den utstötte men likväl förmögne karaktären Kendal Roy (Jeremy Strong) förhöjer skräddarsydda kostymer med exklusiva kashmirkepsar.

Succession inspirerar

I den tredje säsongen av serien, som i dagarna prisades av Golden Globe, bär Kendall Roy bland annat en keps av märket Loro Piana i kashmir med justerbar läderrem i bak. Något som enligt Gallagher förhöjer känslan av välstånd. Om än på ett mycket subtilt sätt eftersom kepsen betingar priset av 625 dollar, alltså mer än 5500 svenska kronor.

I ytterligare ett avsnitt från den senaste säsongen I ett färskt avsnitt av ”Succession” bär både Logan och Kendall Roy (spelade av Brian Cox och Jeremy Strong), sådana identiska kepsar vid en mindre trevlig konfrontation. Båda två mörka och nedtonade modeller utan logotyp.

I den andra säsongen av Apple TV + populära dramaserie “The Morning Show” gömmer sig det utdömda TV-ankaret Mitch Kessler (Steve Carell) bakom en keps i kashmir för 595 dollar från Zegna.

ANNONS
ANNONS

Skenet kan bedra

Kepsarnas exklusiva natur kan vid en första anblick vara svåra att förstå sig på. De är oftast svarta eller marinblå och saknar även logotyp som skvallrar om avsändare. Ett tränat öga eller en högupplöst tv kan dock röja en subtil kashmirstruktur enligt Jacob Gallagher.

Ett modegrepp som enligt ”Successions” kostymdesigner Michelle Matland, har för avsikt att signalera ”auktoritet och hot”. Enligt Matland talar också frånvaron av en logotyp om att det inte finns något “relevant team” bakom kepsen. Bäraren spelar i en egen liga. Något som i sin tur gör att de till synes uttryckslösa kepsarna passar seriens egocentrerade karaktärer perfekt.

Kepsarna ser alltså dyra ut, men kostar skjortan, vilket är hela vitsen. En exklusiv men nedtonad keps utstrålar rikedom. Plagget återspeglar också en större sanning om hur de riktigt välbärgade av idag faktiskt klär sig. Här kan fenomenet less is more ligga väl till hands. Ju mer pengar du har, desto mindre tycks behovet att visa upp det.

Att som kostymdesigner till en succéserie kombinera en dyr men basic keps med sportiga rockar och dunvästar utan tydlig avsändare har således en poäng. Även om långt ifrån alla ”Succession”-fans uppfattar skillnaden i kvalitet och pris.

Less is more

Så hur ska man då tänka vid valet av keps framöver som ängslig konsument? En tanke som Jacob Gallagher delar i sin kolumn är att logotyper från topp till tå riskerar att utstråla prålighet. Kanske även ett visst mått av nyvunnen rikedom.

Kläder som tvärtom smälter in utan att göra väsen av sig, kan istället signalera att de kostat en del. I detta kan en försumbar men betydande detalj som till exempel ett justerbart läderband vara av stor betydelse.

ANNONS
ANNONS

Med det sagt tycks det just nu vara kepsar i dova, sofitikerade färger och kashmir som säljer allra bäst. Märken som Brunello Cucinelli och Zegna är praktiskt taget utsålda, enligt de återförsäljare som Jacob Gallagher talat med.

Hittills har det kepsarna formspråk endast kunnat tolkas av en välbärgad klick. Kanske blir det “Succession” och HBO Max som gläntar på Pandoras ask för resten av världens kepskonsumenter.

Läs även: Vinnarna av Golden Globe 2022 – hela listan [Dagens PS]